آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف پژوهش حاضر پدیدارشناسی مفهوم معلمان ماندگار در تجربه زیسته دانش آموزی دانشجویان است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. بر این اساس 13 دانشجوی دانشگاه شهید باهنر کرمان با روش نمونه گیری داوطلب - هدفمند انتخاب و با آن ها مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. تحلیل مصاحبه ها با استفاده از روش کلایزی انجام گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که معلم ماندگار معلمی است که در رعایت سه بعد که در واقع، همان مضمون های اصلی هستند، در خود و یا در تحصیل آن ها بکوشد. این سه بعد یا مضمون اصلی شامل بعد تعلیمی، بعد ظاهری و بعد ارتباطی _ اخلاقی می باشند. در بعد تعلیمی چهار زیرمضمون به دست آمد از جمله، توجه به انگیزش پیشرفت متعلمان، توان افزایی خود، متعهدبودن و بهره گیری از شیوه ها و فنون متعدد و متنوع تدریس. مضمون دوم شامل بعد ظاهری می شد، با یک زیرمضمون حفظ شئونات مرتبط با نقش معلمی، مضمون سوم نیز شامل دو زیرمضمون پذیرابودن و افزایش مهار ت های اخلاقی نیک در آن ها بود. از تحلیل محتوای بیانات دانشجویان محرز شد بیشترین کدهای استخراج شده متعلق به بعد ارتباطی-اخلاقی بودند و این نشان می دهد متعلمان به چگونگی برقراری ارتباط و حفظ شئونات اخلاقی معلمان در رابطه با خود توجه خاص تری دارند. پس از آن بعد تعلیمی از توجه بیشتری نسبت به بعد ظاهری قرار داشت. در نهایت، بعد ظاهری هرچند تعداد کدهای کمتری را در بیانات مشارکت کنندگان به خود اختصاص داده بود، همچنان اهمیت بسزایی داشت.

Phenomenology of the concept of enduring teachers in students' lived student experience

The purpose of this study is"phenomenology of the concept of sustainable teachers in students'student experience".Based on this,13 students of Shahid Bahonar University of Kerman were selected by voluntary-purpose sampling method and they were interviewed semi-structured.The research method was qualitative and phenomenological.Interviews were analyzed using the clyzer method.The research findings indicate that a lasting teacher is a teacher who tries to observe three dimensions,which are in fact the same as the main themes,in himself or in their education.These three main dimensions or themes include the educational dimension,the physical dimension and the communication-moral dimension.In the educational dimension four sub-themes were obtained,including paying attention to the motivation of students'progress,self-empowerment,commitment and using various teaching methods and techniquesThe second theme included the apparent dimension,with asub-theme of preserving the honors related to the role of teacher,the third theme also included the two sub-themes of being receptive and avoiding moral virtues and acquiring good moral virtues in them.Analysis of the content of students statements revealed that most ofthe extracted codes belonged to the communication-ethical dimension and this shows that students pay more special attention to how to communicate and maintain teachers'morals in relation to themselves Afterthat,there was an educational dimension of more attention thanthe physical dimension

تبلیغات