آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش روش ایده جویی اسکمپر (روشی برای افزایش خلاقیت) بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان پسر کلاس چهارم ابتدایی شهر یزد صورت گرفت. روش تحقیق نیمه آزمایشی است و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل همه دانش آموزان پسر کلاس چهارم ابتدایی شهر یزد با تعداد 6173 نفر بود که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بوده اند. نمونه حاضر 58 نفر از دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی یزد بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه با تعداد برابر قرار گرفتند. قبل از انجام طرح آزمایشی، هر دو گروه آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم الف (TTCT) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (AMT) را انجام دادند و نتایج نشان داد قبل از شروع مداخله، خلاقیت و انگیزه پیشرفت دانش آموزان در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری ندارد. هر دو گروه به پیش آزمون ها پاسخ دادند و سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت آموزش روش ایده جویی اسکمپر قرار گرفت. در نهایت، هر دو گروه مجدداً به آزمون ها پاسخ دادند (پس آزمون). داده ها با استفاده از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1977) جمع آوری شد و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن بود که تفاوت معناداری در پس آزمون دو گروه آزمایش و گواه در میانگین انگیزه پیشرفت و مؤلفه های آن (پشتکار، اعتماد به نفس، سخت کوشی و انعطاف پذیری) وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد آموزش روش اسکمپر بر انگیزه پیشرفت و مؤلفه های آن در دانش آموزان مؤثر است.

The effect of Scamper technique on the achievement motivation of elementary students

The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of Scamper idea generation training (a method to increase creativity) on the achievement motivation of male students in the fourth grade of elementary school in Yazd city. The research method is quasi-experimental and the research design was pretest-posttest with a control group. The statistical population of this research included all 6173 male students of the fourth grade of primary school in Yazd who were studying in the academic year 2017 to 2018. This sample consisted of 58 fourth grade male students in Yazd who were selected using the available sampling method and were randomly divided into two experimental and control groups with equal numbers. Before carrying out the experimental design, both groups performed the Torrance Tests of Creative Thinking Form A (TTCT) and the Hermance Achievement Motivation Test (AMT) and the results showed that before the intervention, the creativity and progress motivation of the students in both experimental and control groups There is no significant difference. Both groups responded to the pre-tests, and then the experimental group was trained in Scamper's idea generation method during 10 sessions. Finally, both groups answered the tests again (post-test). First, both groups answered the pre-tests and then only the experimental group was trained in the Scamper technique in 10 sessions. Finally, both groups answered the tests again (post-test). Data were collected using Hermance Achievement Motivation Test (1977) and analyzed using analysis of covariance. The findings showed that there is a significant difference in the post-test of the two experimental and control groups in the average progress motivation and its components (confidence, perseverance, foresight and hard-working). The results of the present study showed that Scamper method teaching is effective on students' progress motivation and its components.

تبلیغات