آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

حافظه فعال دیداری، تجسم فضایی و چرخش ذهنی از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی به شمار می آیند. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازی پازل (دستی و الکترونیکی) بر حافظه فعال دیداری، تجسم فضایی و چرخش ذهنی در دانش آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه دوم شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 بود که 50 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارت اند از آزمون حافظه کاری کورنولدی، آزمون هوش وکسلر نسخه چهارم (خرده آزمون طراحی با مکعب ها و آزمون چرخش ذهنی محقق ساخته برای کودکان. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری بررسی شد. یافته ها نشان داد بازی پازل (دستی و الکترونیکی) بر حافظه فعال دیداری در دانش آموزان ابتدایی تأثیر معناداری داشت (02/0>P)، و بر تجسم فضایی تأثیر معناداری نداشت (07/0>P) و بر چرخش ذهنی نیز تأثیر معناداری داشت (03/0>P). در نتیجه، می توان برای تقویت حافظه فعال دیداری و چرخش ذهنی دانش آموزان مقطع ابتدایی از بازی پازل استفاده کرد.

The Effectiveness of Puzzle Games (Manual and Electronic) on Visual Working Memory, Spatial Visualization and Mental Rotation in Elementary Students

Visual working memory, spatial visualization and mental rotation are among the factors that influence the academic achievement of elementary students. The aim of this study was to investigate the effectiveness of puzzle games (manual and electronic) on visual working memory, spatial visualization and mental rotation in elementary students. The study was experimental with pretest-posttest with control group. The statistical population was all second grade students in Ahvaz city in the academic year 1397-98 was that 50 students were randomly selected as a sample and replaced in two experimental and control groups (25 people in each group). The research instruments are Cornoldy working memory test, Wechsler intelligence for children-fourth edition (subscale design with cubes) and mental rotation researcher made test for children. Data were analyzed by multivariate analysis of variance. Puzzle game (manual and electronic) had a significant effect on visual working memory in elementary students (P<0.02), there was no significant effect on spatial visualization (P<0.07) and there was a significant effect on mental rotation (P<0.03). Puzzle games can be used to enhance the visual working memory and mental rotation in elementary school students.

تبلیغات