شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر خلق تجربیات بیادماندنی گردشگران (مقاصد روستایی استان خراسان رضوی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: گردشگران در هنگام سفر، بدنبال کسب تجربیات بیادماندنی هستند و اغلب تصمیمات آن ها تحت تاثیر همین تجربیاتی که از مقصد کسب کرده اند، قرار میگیرد. لذا شناسایی عوامل موثر بر خلق این تجربیات دارای اهمیت بسیاری می باشد. به همین منظور در پژوهش حاضر هدف اصلی شناسایی عوامل موثر بر خلق تجربیات بیادماندنی گردشگران از مقاصد روستایی می باشد.روش شناسی: به منظور جمع آوری داده ها هم از روش کتابخانه ای با بهره گیری از اسناد و مدارک و هم روش میدانی از طریق پرسش نامه استفاده شده است. 384 پرسشنامه توسط گردشگرانی که به روستاهای گردشگری شهرستان های مشهد، نیشابور و طرقبه شاندیز سفر کرده بودند، تکمیل گردید.یافته ها: به طورکلی 8 عامل تاثیرگذار بر خلق تجربیات بیادماندنی مثبت و 2 عامل تاثیرگذار بر خلق تجربیات بیادماندنی منفی استخراج گردید. موثرترین عامل در خلق تجربیات بیادماندنی مثبت عامل اصالت و اعتبار و همچنین عامل مدیریت محیطی نامناسب موثرین عامل در خلق تجربیات بیادماندنی منفی بود. نتیجه گیری و پیشنهادات: به طورکلی این عوامل می تواند تاثیر بسزایی در جذب گردشگران و ایجاد تجربیات بیادماندنی برای آن ها داشته باشد. فراهم کردن بسترهایی به منظور فرهنگ سازی و مهمان نوازی اصولی ساکنان محلی و حفظ هویت و اصالت روستایی از جمله پیشنهاداتی است که می توان ارائه کرد.نوآوری و اصالت: ادبیات نظری در زمینه عوامل موثر بر خلق تجربیات بیادمادندنی مثبت و منفی از مقاصد روستایی بسیار محدود می باشد، لذا این مطالعه درک جدیدی در رابطه با عوامل موثر بر شکل گیری تجربیات بیادماندنی از مقاصد روستایی ارائه می دهد که مورداستفاده مدیران مقاصد روستایی برای جلب وفاداری و جذب بیشتر گردشگران قرارمی گیرد.Identifying and explaining the factors influencing the creation of memorable experiences for tourists from rural destinations (Razavi Khorasan province)
Context and purpose: Tourists are looking for memorable experiences while traveling, and often their decisions are influenced by the same experiences they have gained from the destination. For this purpose, the main goal of the current research is to identify the factors influencing the creation of memorable experiences for tourists from rural destinations.Design/methodology/approach: In order to collect data, both the librarymethod using documents and the field method through questionnaires have been used. 384 questionnaires were completed by tourists who had traveled to the tourist villages of Mashhad, Neyshabur and Torghabeh-Shandiz counties.Findings: In general, 8 factors affecting the creation of positive memorable experiences and 2 factors affecting the creation of negative memorable experiences were extracted. The most effective factor in creating positive memorable experiences was the authenticity and credibility factor, as well as the inappropriate environmental management factor, the most effective factor in creating negative memorable experiences.Conclusion: In general, these factors can have a significant impact on attracting tourists and creating memorable experiences for them. Providing platforms for culture and basic hospitality of local residents and preserving rural identity and authenticity are among the suggestions that can be made.Originality/value: the theoretical literature on factors influencing the creation of positive and negative memorable experiences of rural destinations is very limited, therefore this study provides a new understanding regarding the factors influencing the formation of memorable experiences of rural destinations, which are used by managers of rural destinations to increase loyalty and attracting more tourists.