آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

زمینه و هدف: موضوع رقابت پذیری گردشگری به عنوان توانایی یک کشور برای بهینه سازی جذابیت خود برای بازدیدکنندگان بین المللی، ارائه خدمات گردشگری با کیفیت، نوآورانه و ارزشمند برای به دست آوردن سهم در بازار جهانی مورد استقبال قرار گرفته است. هدف پژوهش بررسی تأثیرگذاری شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری بر رشد گردشگری در کشورهای اسلامی منتخب می باشد. روش شناسی: در این پژوهش از شاخص مصنوعی فاصله  تعریف شده توسط پنا، جهت ترکیب با شاخص های رقابت پذیری گردشگری استفاده شده است. این روش به طور گسترده هنگام ساختن شاخص هایی که مجموعه ای از متغیرها یا شاخص های مربوط به موضوع مورد اندازه گیری را خلاصه یا ترکیب می کنند، استفاده می شود. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد زیرساخت های حمل ونقل هوایی، منابع فرهنگی و سفرهای تجاری و فناوری اطلاعات و ارتباطات، تأثیرگذارترین شاخص ها در رقابت پذیری سفر و گردشگری بر رشد گردشگری در کشورهای اسلامی منتخب می باشند. نتیجه گیری و پیشنهادها: ورود گردشگران بین المللی تا حد زیادی در مقاصدی متمرکز است که به سطوح بالاتری از رقابت می رسند. اما این ارتباط در تمام کشورهای مورد مطالعه تأیید نمی شود. تعداد گردشگران بین المللی که از کشورهای اسلامی منتخب بازدید می کنند، بر این فرض دلالت نمی کند که رقابت پذیری بیشتر یک مقصد برابر با تعداد بازدیدکنندگان بیشتر و در نتیجه رشد گردشگری در کشور مقصد است. نوآوری و اصالت: مهم ترین نوآوری و اصالت تحقیق بررسی تأثیرگذاری شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری بر رشد گردشگری در کشورهای اسلامی منتخب برگرفته از داده های مجمع جهانی اقتصاد و بانک جهانی با استفاده از یک شاخص نوآورانه حاصل از ترکیب شاخص های رقابت پذیری سفر و گردشگری شاخص مصنوعی فاصله  است.

Measuring the impact of travel and tourism competitiveness indicators on the growth of tourism in Islamic countries

Context and Purpose: The issue of tourism competitiveness is welcomed as the country's ability to optimize its attractiveness for international visitors, and provide quality, innovative, and valuable tourism services to gain a share in the global market. The present research aims to investigate the relationship between travel and tourism competitiveness index in increasing the development of the tourism sector in Islamic countries.  Design/methodology/approach: Correlation between research indicators was done using the Pearson correlation coefficient in three levels of travel and tourism competitiveness indicators using SPSS 23 software. Panel data analysis and fixed effects were conducted to investigate the relationship between travel and tourism competitiveness index and tourism development indicators using STATA16 software. Findings The findings of the research show a positive and meaningful relationship between a number of travel and tourism competitiveness indicators with the arrival of international tourists and tourism revenues. Conclusion: The positive and important results for the index of cultural resources in relation to the arrival of tourists to Islamic countries indicate that cultural and religious resources and places play an essential role in attracting more tourists to Islamic countries. Originality/value: The most important innovation and originality of this research is the test of the relationship between the competitiveness indicators of travel and tourism in Islamic countries taken from the data of the World Economic Forum at three different levels, the test of the relationship between the indicators of tourism development and the competitiveness indicators of travel and tourism in the Islamic countries and considering four control variables taken from World Bank data to achieve more accuracy.

تبلیغات