بررسی میزان توجه به خلاقیت در کتاب شیمی (1) پایۀ دهم دورۀ دوم متوسطه از منظر الگوی گیلفورد
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به خلاقیت در کتاب شیمی (1) پایه دهم دوره متوسطه بر اساس الگوی خلاقیت گیلفورد انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق کیفی – کمی و برحسب حسب گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری، محتوای کتاب درسی شیمی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه سال 1398-1399 و حجم نمونه با حجم جامعه آماری برابر است. برای جمع آوری داده ها، ابزار تحقیق، فرم تحلیل محتوای محقق ساخته با الگوی عوامل خلاقیت گیلفورد استفاده شد. روایی ابزار تحقیق بر اساس نظرات متخصصان تعلیم و تربیت قابل قبول بود و ضریب پایایی بر اساس روش هولستی 86/0 به دست آمد. برای تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه از طرح کدگذاری (سه مرحله ای) استفاده شد. داده های حاصل با روش آنتروپی شانون تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان می دهد در «متن» و «تصاویر» کتاب، حافظه شناختی بیشترین ضریب اهمیت و «آیا می دانید»، «پرسش ها» و «باهم بیاندیشیم» کتاب، تفکر واگرا بیشترین ضریب اهمیت را کسب کرد. همچنین، برای کل محتوای کتاب، تفکر واگرا با بار اطلاعاتی (86/0) و با ضریب اهمیت (31/0) از بیشترین درجه اهمیت برخوردار شده است.Investigating the Level of Attention to Creativity in the Chemistry Book (1) of the 10th Grade of the Secondary High School Based on the Model of Gilford's Creativity.
The main purpose of this research is Content analysis of the Chemistry book (1) of the 10th grade of high school based on the model of Gilford's creativity. In terms of purpose and method, this research is applied and used qualitative and quantitative methods respectively and in terms of data collection, a descriptive survey type content analysis has been used. The statistical population of this study is the content of the chemical textbook (1) of the tenth grade of high school in the academic year 1398-99 and the sample size is equal to the size of the statistical population. The tool of this research is a researched content analysis form based on the factors of Gilford's model of creativity. Validity of research tools based on educational expert opinions was notable and reliability tools based on Holsty formula was calculated 93%. To analyze the content of the chemical textbook (1), the 10th grade of high school is based on a coding scheme (three steps). Data were analyzed by Shannon Entropy Method. Findings show that in the text and images of the book, cognitive memory is the most significant coefficient and in "Did you know", "questions" and "thinking together" of the book, Divergent Thinking is the most significant coefficients. Also, for the entire content of the book, Divergent thinking with information load of (0.86) and significance coefficient of (0.31) has the highest degree of importance.