آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

در دوران کرونایی امروز آموزش و تحصیل در مدارس سراسر جهان و همچنین ایران ناگزیر به صورت الکترونیکی انجام می شود. ارتقای آموزش الکترونیکی مدارس در ایران نیز پس از یک سال کرونایی اخیر ضروری به نظر می رسد. ابزارهای کمک آموزشی نقشی مهم در ارتقای آموزش الکترونیکی دارند. از سوی دیگر، ارتقای آموزش الکترونیکی متناسب با بافت فرهنگی - اجتماعی و تجربیات آموزش الکترونیکی مدارس در ایران بسیار تعیین کننده است. هدف از نگارش این مقاله حاضر شناخت ابزارهای مناسب کمک آموزشی برای ارتقای آموزش الکترونیکی مدارس در ایران از دیدگاه نظریه کهکشان های ارتباطی مک لوهان است. روش تحقیق این پژوهش مصاحبه عمیق (مصاحبه با نخبگان) بوده که با 27 تن از کارشناسان و نخبگان حوزه های علوم ارتباطات، مدیریت آموزشی و آموزش الکترونیکی در ایران انجام شده است. نتیجه این تحقیق نشان داد، جزوه درسی گویا ابزار کمک آموزشی مناسب برای ارتقای کیفیت آموزش الکترونیکی در دوره دوم مقطع متوسطه مدارس ایران از دیدگاه نظریه کهکشان های ارتباطی مک لوهان است.

Ideal Educational Tools for Improving the Quality of School-based E-learning in Iran based on Marshall McLuhan’s Theory of the Gutenberg Galaxy

In today’s Covid-19 period of time, school-based teaching and learning is inevitably under process in electronic (here online) mode, all over the world and Iran as well. After a year-long period of experiencing the spread of corona-virus across Iran, improving this type of education in schools across the country seems to be a vital need. Accordingly, educational tools play an important role in promoting the e-learning education. This comes as the promotion of e-learning is critical to Iran as it is in close touch with the country’s social-cultural context and its school- based e-learning experiences.The purpose of this article is to identify the appropriate educational tools for improving the school-based e-learning in Iran all based on the theory of the Gutenberg Galaxy by Marshall McLuhan. The research method adopted by this article is based on conducting in-depth interviews (interviews with elites) with 27 Iranian experts and elites in fields of communication sciences, educational management, and e-learning. The research concluded that, based on Marshall McLuhan’s theory of the Gutenberg Galaxy, the textbook is a proper educational tool for improving the quality of electronic education for the Iranian secondary school students studying at Grade 2.

تبلیغات