آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

در راستای پرورش تفکر کودکان و به منظور تحقق مشارکت دانش آموزان در عرصه پژوهش، طرح ها و برنامه هایی وجود دارد. در آموزش و پرورش ایران، طرح جابربن حیان نیز یکی از این طرح های پژوهش محور در راستای پرورش تفکر و مهارت های پژوهش در دانش آموزان است. هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه معلمان دوره ابتدایی درباره چالش های اجرای طرح جابربن حیان است. با استفاده از روش کیفی پدیدارشناسی از طریق نمونه گیری هدفمند 20 نفر از معلمان ابتدایی در مدارس شهرستان سبزوار انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. یافته های پژوهش، با استفاده از روش کدگذاری سه مرحله ای منسوب به استراوس و کوربین تحلیل شد. یافته های پژوهش در هشت دسته عوامل شامل عوامل مربوط به فرهنگ آموزشی، عوامل مربوط به اهداف برنامه درسی، عوامل مربوط به معلمان، عوامل مربوط به راهبردهای یادگیری، عوامل مربوط به دانش آموز، عوامل مربوط به خانواده، عوامل مربوط به امکانات آموزشی و ارزیابی طرح دسته بندی شد. عدم آمادگی ساختاری و فرهنگی برای اجرای طرح جابر نیز به عنوان کد انتخابی مشخص شد. نتایج پژوهش نشان داد برای پیاده سازی و بهره گیری از طرح جابر در مدارس باید در جهت رفع و کاهش چالش های مطرح شده در مسیر پژوهش زمینه سازی های مختلفی صورت گیرد. 

Elementary School Teachers' Experiences of the Challenges of Implementing the Jaber Ibn Hayyan Plan: A Qualitative Study

In order to nurture children's thinking and in order to realize students' participation in the field of research, there are plans and programs. In Iranian education, Jaber Ibn Hayyan plan is also one of these research-oriented projects in order to cultivate students' thinking and research skills. The purpose of this study is to investigate the views of primary school teachers about the implementation challenges of the Jaber Ibn Hayyan plan. Using qualitative phenomenological method, through purposeful sampling, 20 primary school teachers were selected in Sabzevar schools. Data collection tool was semi-structured interview method. Findings were analyzed using three-step coding method attributed to Strauss and Corbin. Research findings in 8 categories of factors including factors related to educational culture, factors related to curriculum goals, factors related to teachers, factors related to learning strategies, factors related to students, factors related to family, factors related to educational facilities and evaluation the design is categorized. Structural and cultural unpreparedness for the implementation of Jaber plan has also been identified as the selected code. The results showed that in order to implement and use the Jaber plan in schools, in order to eliminate and reduce the challenges raised in the research path, various grounds should be provided.

تبلیغات