آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

درگیری فعال تحصیلی یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشجویان، مهم است و دانشجویان با درگیری تحصیلی بیشتر، عملکرد تحصیلی بالاتری دارند؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اهداف پیشرفت در ارتباط بین نیازهای روان شناختی اساسی و درگیری تحصیلی دانشجویان با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری بوده است. بدین منظور، 382 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه فرهنگیان تهران (پردیس شهید مفتح شهرری و مرکز آموزش عالی عترت واوان اسلامشهر) و در پژوهش شرکت کردند و به پرسش نامه نیازهای روان شناختی اساسی دسی و همکاران (2001)؛ اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (2000) و درگیری تحصیلی آسور، کاپلان و روث (2002) پاسخ دادند. یافته های به دست آمده، نشان داد که نیازهای روان شناختی اساسی اثر مستقیم مثبت و معناداری بر اهداف تبحری و رویکرد - عملکرد دارد و از این طریق، به صورت غیر مستقیم بر درگیری تحصیلی اثر می گذارد. همچنین، اهداف تبحری اثر مستقیم مثبت و معناداری بر درگیری تحصیلی دانشجویان دارد. اثر اهداف اجتناب - عملکرد بر درگیری تحصیلی نیز منفی و معنادار بود؛ اما اثر اهداف رویکرد - عملکرد بر درگیری تحصیلی دانشجویان معنادار نبود. به طور کلی، می توان نتیجه گرفت که برآورده شدن نیازهای روان شناختی به انتخاب اهداف تبحری و رویکرد - عملکرد و در نتیجه افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان منجر می شود.

The Mediating Role of Achievement Goals in the Relationship between Basic Psychological Needs and Students' Academic Involvement: A Research at Farhangian University

Active Academic Engagement Students' learning and academic achievement are important, and students with higher academic engagement have higher academic performance. Therefore, the aim of the present study was to investigate the mediating role of achievement goals in the relationship between basic psychological needs and students' academic engagement using structural equation modeling. For this purpose, 382 undergraduate students of Farhangian University of Tehran (Shahid Mofteh Campus and Atrat Vavan Higher Education Center of Islamshahr) participated in the research. They replied to the Basic Psychological Needs Questionnaire (Ilardi et al. 1993), Achievement Goals Scale (Midgley et al. 2000) and Academic Engagement Scale (Assure, Kaplan & Roth, 2002). Structural equation modeling revealed that basic psychological needs exerted a direct, significant influence upon mastery and approach-performance goals, and an indirect one upon students’ academic engagement through the mediation of achievement goals. Additionally, mastery goals had a positive direct influence upon academic engagement, while the direct influence of performance-avoidance on academic engagement was negative. In general, findings of this study suggested psychological needs satisfaction led to choose mastery and approach-performance goals which could in turn influence their academic engagement.

تبلیغات