آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

زمینه و هدف: گردشگری از صنایعی است که فعالیت های آن تا حد زیادی بر اقتصاد کشورهای مختلف تأثیر می گذارد و در این راستا شناسایی عوامل موثر بر توسعه گردشگری حائز اهمیت است. در پژوهش حاضر به دلیل پتانسیل بالقوه ای که مثلث طلایی گردشگری اصفهان، فارس و یزد جهت توسعه گردشگری دارد، به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده است تا با رویکرد آینده پژوهی، شاخص های کلیدی موثر بر توسعه گردشگری آن شناسایی گردند.روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کاربردی است که با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه و پرسشنامه با خبرگان و حرفه مندان آشنا با موضوعات گردشگری و آینده پژوهی و به کمک نرم افزار میک مک انجام گرفته است. بدین منظور در ابتدا 33 عامل اولیه موثر بر توسعه گردشگری با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با خبرگان شناسایی شدند و سپس با تشکیل ماتریس اثرات متقاطع و بهره گیری از نظرات پرسش شوندگان و با استفاده از نرم افزار میک مک، پیشران های کلیدی موثر بر توسعه گردشگری شناسایی شدند. پرسش شوندگان به صورت هدفمند انتخاب شدند و در نمونه «14» اشباع نظری شکل گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش بیانگر آن است که 11 عامل «سیاست های کلان دولت»، «تعامل دستگاه ها»، «شیوه مدیریت استان»، «مدیریت تخصصی»، «برندسازی و ایجاد انگیزه سفر»، «جاذبه های طبیعی»، «آثار تاریخی و میراث فرهنگی»، «صنایع دستی و بومی»، «فرهنگ گردشگرپذیری»، «زیرساخت های حمل و نقل» و «زیرساخت ها و خدمات گردشگری» پیشران های کلیدی موثر بر توسعه گردشگری در سه استان مثلث طلایی گردشگری هستند.نتیجه گیری: نتیجه پژوهش بیان می کند که می توان پیشران های مذکور را به دو دسته «سازمانی و مدیریتی» و «برندسازی» تقسیم کرد و برنامه ریزی جهت توسعه و بهبود عملکرد آنها می تواند سهم قابل توجهی در توسعه گردشگری این سه استان داشته باشد.نوآوری و اصالت: با توجه به تفاهم نامه طرح مثلث طلایی گردشگری میان استان های اصفهان، فارس و یزد و عدم بررسی پیشران های موثر بر توسعه گردشگری این سه استان در پژوهش های پیشین، از این حیث، پژوهش حاضر دارای نوآوری است که با مصاحبه با صاحب نظران مرتبط با موضوع، اصالت یافته است. 

Identifying the Key Drivers Affecting Tourism Development with the Foresight Approach (Case study: Golden Tourism Triangle of Isfahan, Fars, Yazd)

Context and Purpose: Tourism activity greatly affects the economies of different countries and in this regard, it is important to identify the factors affecting tourism development. In the present study, due to the potential that the golden triangle of tourism in Isfahan, Fars and Yazd has for tourism development, it has been selected as a case study to identify the key indicators affecting its tourism development with a future research approach.Methodology/approach: The present study is an applied research that has been done by using library studies, interviews and questionnaires with experts and professionals familiar with the topics of tourism and futures research and with the help of Micmac software. For this purpose, first 33 primary factors affecting tourism development were identified using library studies and interviews with experts, and then by forming a matrix of cross-effects and using the opinions of respondents and using Micmac software, the key drivers affecting tourism development were identified. Respondents were purposefully selected and theoretical saturation was formed in sample "14".Findings: The research findings indicate that 11 factors are "macro government policies", "interaction of institutions", "provincial management style", "specialized management", "branding and motivation of travel", "natural attractions", "historical monuments and cultural heritage" "Handicrafts and Indigenous", "Tourism Culture", "Transportation Infrastructure" and "Tourism Infrastructure and Services" are the key drivers of tourism development in the three golden triangle of tourism.Conclusion: The result of the research indicates that the mentioned drivers can be divided into two categories: "organizational and managerial" and "branding" and planning to develop and improve their performance can make a significant contribution to the development of tourism in these three provinces.Originality/value: Considering the memorandum of understanding of the tourism golden triangle project between the provinces of Isfahan, Fars and Yazd and the lack of investigation of the drivers effective on the tourism development of these three provinces in the previous researches, in this respect, the current research is innovative which has been authenticated by interviewing experts related to the subject.

تبلیغات