ارائۀ مدل ارزیابی عملکرد تجاری هتل های توریستی اصفهان براساس فرهنگ نوآورانه: نقش میانجی جهت گیری بازار و بازاریابی داخلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: شناخت و ارزیابی عملکرد تجاری هتل ها هدف اصلی این پژوهش است. برای ادامه رقابت در بازارهای در حال تغییر امروزی، هتل ها باید فرهنگ نوآورانه ایجاد کنند و مشارکت در رفتار نوآورانه را تحریک نماید تا بتوانند تقاضای بی ثباتی محیط را برآورده کنند.روش شناسی: این پژوهش به منظور ارائه مدل ارزیابی عملکرد تجاری هتل های گردشگرپذیر براساس فرهنگ نوآورانه با نقش میانجی جهت گیری بازار انجام شده است. از نظر روش، توصیفی-پیمایشی نوع همبستگی با ماهیت کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه هتل های گردشگرپذیر اصفهان است. با سرشماری تعداد 45 هتل به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه استاندارد بود. برای اندازه گیری روایی از روش محتوایی و برای تعیین پایایی آلفای کرونباخ محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای Spss26 و Amos24 انجام شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد در هتل های گردشگرپذیر اصفهان فرهنگ نوآورانه بر جهت گیری بازار و بازاریابی داخلی تاثیر دارد؛ فرهنگ نوآورانه، جهت گیری بازار و بازاریابی داخلی بر عملکرد تجاری تاثیر دارد. همچنین جهت گیری بازار و بازاریابی داخلی در رابطه بین فرهنگ نوآورانه و عملکرد تجاری نقش میانجی کامل دارد. نتیجه گیری و پیشنهادات: با توجه به نتایج سهم کم صنعت هتلداری را می توان از طریق نوآوری در خدمات، که یکی از عناصر اصلی با توانایی افزایش عملکرد تجاری در صنعت هتل است، تأمین کرد.نوآوری و اصالت: این پژوهش برای اولین بار اقدام به ورود فرهنگ نوآورانه به عنوان متغیر واسط در ارزیابی عملکرد هت لهای گردشگرپذیر شهر اصفهان نموده است.Presenting a Business Performance Evaluation Model for Isfahan Tourist Hotels Based on Innovative Culture: The Mediating Role of Market Orientation and Internal Marketing
Context and Purpose: Recognizing the commercial performance of hotels is the main goal of this research. In order to continue to compete in today's hotels must create a strong culture of innovation and stimulate participation in innovative behavior in order to meet the demand for instability and the complexity of the environment. Design/methodology/approach: This study was conducted to "present a model for evaluating the commercial performance of hotels based on innovative culture with the mediating role of market orientation. In terms of method, it is a descriptive-survey correlation with the nature of the application and in terms of cross-sectional time. The statistical population includes all Isfahan hotels, which were selected as a sample of 45 hotels. The measurement tool was a questionnaire calculated from the content method to measure validity and Cronbach's alpha was calculated to determine its reliability. Findings: The results showed that in Isfahan tourist hotels, innovative culture has an effect on market orientation and internal marketing; Innovative culture, market orientation, and internal marketing affect business performance. Also, market orientation and internal marketing play a fully mediating role in the relationship between innovative culture and business performance. Conclusion: The low share of the hotel industry can be provided through service innovation, which is one of the main elements that can increase business performance in the hotel industry.Originality/value: For the first time, this research has included innovative culture as a mediating variable in evaluating the performance of tourist hotels in Isfahan city.