آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

یکی از (به ظاهر) شناخته شده ترین عناصر معماری و شهرسازی، دیوار است که درباره ویژگی ها و خصوصیات آن بسیار کلمات به رشته تحریر در آمده اند. عنصری کالبدی-عملکردی که در دل خودمعانی و اسطوره هایی نیز داردو از این حیث می توان آن را از مصادیق منظر؛ به عنوان پدیده ای عینی-ذهنی در نظر گرفت. دیوار به خصوص در معماری بناها و باغ های ایرانی عضو لاینفک مفهوم این فضاهاست به نوعی که شایدتصور باغ یا خانه ایرانی بدون دیوار، بسیار دشوار باشد. تعدیل هوا و ایجادخرداقلیم، محافظت در برابر آب وهوای نامطلوب و خشن بیرون، حیوانات وحشی و سارقان، حفاظی مقدس در برابر وروداهریمن و ویژگی های مهم دیگر از خصوصیات این عنصر بنیادی معماری ایرانی است. گاهی این دیوارها به صورت دیوارهای چینه گلی برای کوچه باغ های روستایی اجرا می شوندو گاهی دیوارهای ستبر و مرتفع ارگ کریمخانی را می سازند، گاهی دیواری ساده بدون تزئین است و گاهی به انواع گلچبری ها، آجرچینی ها، کاشی کاری ها و دیگر هنرهای دکوراتیو ایرانی مزین شده است (هرچندبه طور کلی دیوار در فرهنگ ایرانی ساده و بی تکلف است و اگر تزئینی در کار باشد، بیشتر مختصِ سردر مجموعه یا بناست)، گاهی صلب و غیرقابل نفوذاندو گاهی دیوارهای شفاف باغ-تجیرهای عصر صفوی را برای بازدیدکنندگان عریان می کنند. یکی از این خصیصه ها که شایدکمتر به آن پرداخته شده است، پتانسیل بیان دیدگاه شهروندان است. دیوار، «رسانه ای مردمی» با مخاطب بسیار در مقیاس منظر یک شهر است که معمولاً توجهی بدان نمی شودو یا به صورت دستوری و ساختارمند، بیانگر یک دیدگاه خاص در جامعه هستندو از این حیث، آزادی بیان را زیر پا می گذارند. سؤالی که مطرح می شودآن است که چرا دیوار در اغلب موارد(به استثنای زمان های خاص ماننداعتراضات خیابانی)، ناقص عمل می کنددر صورتی که می تواندجامعه را در راستای دموکراتیک تر شدن یاری رساند؟

Wall a Platform for Forming Dialogue in the City, How is the Wall Effective in Democratizing the City Space?

One of the (apparently) most well-known elements of architecture and urban planning is the wall, and much has been written about its features and characteristics. A physical-functional element that also has meanings and myths in its core, and in this respect, it can be seen from the examples of landscape; considered as an objective-mental phenomenon. The wall, especially in the architecture of Iranian buildings and gardens, is an integral part of the concept of these spaces and perhaps it is very difficult to imagine an Iranian garden or house without a wall. Adjusting the air and creating a microclimate, protection against adverse and harsh weather outside, wild animals and thieves, sacred protection against the entry of the devil, and other important features are the characteristics of this fundamental element of Iranian architecture. Sometimes these walls are made as clay for village garden alleys, and sometimes they form the high and stable walls of the Karimkhani Citadel, sometimes it is a simple wall without decoration, and sometimes it is decorated with all kinds of flower arrangements, brickwork, tiling, and other Iranian decorative arts (although In general, the wall in Iranian culture is simple and unpretentious, and if there is a decoration, it is mostly for the entry of the complex or building), sometimes they are rigid and impenetrable, and sometimes they expose the transparent with the function of Safavid-era Tajir gardens walls to the visitors. One of these characteristics, which is perhaps less discussed, is the potential of expressing the views of citizens. The wall is a “popular media” with a large audience on the scale of a city’s landscape, which is usually not paid attention to, or they express a specific point of view in society in a structured and structured way, and in this sense, they violate freedom of expression. Now the question that arises is why the wall in most cases (except for special times such as street protests), works incompletely if it can help the society in the direction of becoming more democratic.

تبلیغات