آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

در تحقیق حاضر، رابطه نوع انگیزش والدین با مشارکت آن ها در آموزش فرزندان پیش بینی شد. جامعه آماری تحقیق، والدین دانش آموزان مدرسه نمونه دولتی دخترانه دوره متوسطه دوم در ارومیه بوده که به تعداد ۳۰۶ نفر است. حجم نمونه آماری طبق فرمول کوکران ۱۷۰ نفر محاسبه شد. ابزار مورد استفاده در تحقیق، نسخه تکمیل شده پرسشنامه  ECLS- Kبود که در سال ۲۰۰۵ توسط هور- دمسی و ساندلر و همکاران توسعه یافته است. روایی ابزار توسط صاحبنظران و محقّقان این حوزه تأیید شد. پایایی ابزار نیز به روش آلفای کرونباخ (۷۸ / ۰= α) محاسبه شد که در حد قابل قبول بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد از بین مؤلفه های انگیزشی والدین همچون باورهای انگیزشی (خودکارآمدی و ساخت و ساز نقش) ادراک والدین از دعوت نامه های دریافتی (دعوت نامه مدرسه، دعوت نامه معلم و دعوت نامه (درخواست کمک) دانش آموزان) و ادراک درباره زمینه زندگی (مهارت- دانش و انرژی- وقت) عامل دعوت و درخواست دانش آموزان قوی ترین متغیّر در پیش بینی و تبیین مشارکت والدین است. بنابراین، به نظر می رسد استفاده از دعوت نامه مختص دانش آموزان که از مهم ترین پیش بین های مشارکت والدین است باید بیش از پیش مد نظر برنامه ریزان قرار گیرد.

Predicting the Relationship between Student’s Parent’s Motivation And Their Participation in Their Children’s Education based on the Hoower-Demsey and Sandler Model

In the present research, the relationship between parents' motivation and their participation in children's education was predicted. The statistical population of the study is the parents of 306 public high school girls in the city of Urmia. The statistical sample size was calculated according to Cochran's formula of 170 people. The instrument used in the study was a completed version of the ECLS-K questionnaire developed in 2005 by Hoover-Demsey and Sandler et al. The validity of the instrument was confirmed by experts and researchers in this field. The reliability of the instrument was calculated by Cronbach's alpha method (α = 0.78), which is acceptable. Multiple regression analysis was used to analyze the results of the research questionnaire. The results showed that among the motivational components of parents such as motivational beliefs (self-efficacy and role construction), parents' perception of invitation Received letters (school invitation, teacher invitation and invitation (request for help) students) and perception of the field of life (skills-knowledge and energy-time) inviting and requesting the strongest students It is variable in predicting and explaining parental involvement. Therefore, it seems that the use of invitations for students, which is one of the most important predictors of parental involvement, should be considered more by planners.

تبلیغات