آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه باورهای معرفت شناختی و سبک های یادگیری با نگرش دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که در نیمه دوم سال تحصیلی 96- 1395 انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه همه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور واحد اسلام آباد غرب به تعداد ۱۸۳۴ نفر بود که ۳۴۰ از دانشجویان به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند، اما در مجموع، ۳۲۸ نفر از شرکت کنندگان پرسشنامه را پاسخ دادند. علاوه بر پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، برای سنجش نگرش دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی از پرسشنامه میشرا با 22 گویه با ضریب پایایی 81 / 0، به منظور شناسایی سبک های یادگیری از پرسشنامه سبک های یادگیری کلب با روایی 85 / 0، و به منظور سنجش ابعاد باورهای معرفت شناختی دانشجویان از پرسشنامه باورهای معرفت شناسی شومر با ضریب پایایی 74 / 0استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی نظیر میانگین، میانه، فراوانی، درصد و انحراف استاندارد و تحلیل های استنباطی مانند آزمون تی تک نمونه ای، تحلیل رگرسیون و مجذور کای استفاده شد. نتایج نشان داد بین سبک های یادگیری و نگرش نسبت به آموزش الکترونیکی رابطه معنادار وجود ندارد. همچنین، بین باورهای معرفت شناختی و نگرش نسبت به آموزش الکترونیکی رابطه معنادار وجود ندارد. به طور کلی، نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که نگرش دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی بدون درنظرگرفتن باورهای معرفت شناختی و سبک های یادگیری آنان مثبت بوده که این نشان از انعطاف پذیری بالای این نوع آموزش است .

Investigating the Relationship between Epistemological Beliefs and Learning Styles with Students' Attitude toward E-learning

E-learning considered as advanced educational method in today's world. Because attitude toward an educational method can be influenced by the learning styles and epistemological beliefs of individuals, so that purpose of this study is investigate relationship between epistemological beliefs and learning styles with students' attitude toward e-learning. The method of this study is correlational. Sample include of 328 students from PayameNoor University in 2016-1017. The research instrument included demographic characteristics questionnaire, standard Mishra attitude questionnaire, Kolbe's learning styles questionnaire and Schumer epistemological beliefs questionnaire. Analyzing is based on descriptive statistics and t-test and Chi-square test in SPSS software. Based on analysis, there is no correlation between learning styles and epistemological beliefs within attitude of e-learning. In general, the results of this study indicate that students' attitude toward e-learning is positive, regardless of their epistemological beliefs and their learning styles, which indicates a high degree of flexibility in this type of education.

تبلیغات