آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف پژوهش حاضر، مطالعه تجارب کسب شده دانشجومعلمان از برنامه درسی روایت پژوهی بود. این پژوهش به شیوه کیفی و از طریق روش پدیدارشناسی انجام گرفت. سؤال اصلی پژوهش این بود که دانشجومعلمان از طریق برنامه درسی روایت پژوهی، چه تجاربی کسب کرده اند. جامعه پژوهش، دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر همدان (ترم 4 رشته آموزش ابتدایی) بودند که در مرحله اجرای طرح از میان این گروه، به صورت هدفمند یک گروه 42 نفره به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده بودند و به مدت یک نیمسال با استفاده از برنامه درسی روایت پژوهی طراحی شده آموزش دیدند. در این مرحله، تجارب کسب شده دانشجومعلمان از طریق مشاهده، مصاحبه و بررسی پروژه های روایتی آن ها مورد مطالعه قرار گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمون نشان داد از طریق الگوی برنامه درسی روایت پژوهی، دانشجومعلمان، تجارب متنوعی در حوزه دانشی (دانش محتوایی، دانش تربیتی، دانش فناورانه، دانش محتوایی تربیتی، دانش محتوایی تربیتی فناورانه)، و در حوزه مهارتی (دانش تربیتی در عمل، دانش محتوایی تربیتی در عمل، دانش محتوایی تربیتی فناورانه در عمل) کسب کردند؛ همچنین، در حوزه نگرشی، نگرش آن ها نسبت به تدریس، یادگیری و یادگیرنده بهبود یافت. به طور کلی، دانشجومعلمان در سه حوزه دانشی، مهارتی و نگرشی، تجارب با ارزشی کسب کردند. یافته های حاصل از این مطالعه می تواند در برنامه ریزی توسعه حرفه ای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان مورد استفاده قرار گیرد.

A Study of the Learned Experiences of Student-teachers from Narrative Inquiry Curriculum

The purpose of this study was to investigate the learned experiences of student-teachers from the narrative inquiry curriculum. This research was carried out in a qualitative way and through the phenomenological method. The main question of the study was “What experiences did the student-teachers learn from the narrative inquiry curriculum?” The statistical population included the student-teachers of Farhangian University at Shahid Bahonar Campus in Hamadan (4th semester of elementary education) that during the implementation phase of the project, a group of 42 student-teachers were selected purposefully as the research sample and were trained for one semester using a narrative-based curriculum. At this stage, the learned experiences of student-teachers was studied through observation, interview, and review of their narrative projects. Data analysis using thematic analysis method showed that, through a model of narrative inquiry curriculum, the student-teachers learned diverse experiences in the knowledge domain (content knowledge, pedagogical knowledge, technological knowledge, pedagogical content knowledge, technological-pedagogical content knowledge), and in the skills domain (content knowledge in practice, pedagogical content knowledge in practice and technological-pedagogical content knowledge in practice) Furthermore, in the attitude domain, their attitude toward teaching, learning, and learner improved. In general, student-teachers gained valuable experiences in three areas of knowledge, skills and attitudes. The findings of this study can be used for planning the professional development of student-teachers at the Farhangian University.

تبلیغات