کلید واژه ها: هویت قومی سیاست چندتألیفی نظریه ی داده بنیاد

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۳ - ۳۲
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۰۶

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی هویت قومی در سند برنامه درسی ملی ایران (با تأکید بر دیدگاه معلمان و متخصصان) انجام شد. روش پژوهش، کیفی ومبتنی بر نظریه ی داده بنیاد(گراندد تئوری) بارویکردسیستماتیک است. انتخاب افرادشرکت کننده در مصاحبه به روش هدفمند به شیوه ی گلوله برفی صورت گرفته وتلاش شده است تاقواعدحداکثرتنوع واشباع شدگی رعایت شود. بدین منظور18نفر(شامل7نفرازمعلمان و11نفرازمتخصصان وخبرگان تعلیم وتربیت) انتخاب شدند. داده ها به روش مصاحبه ی نیمه ساختاریافته گردآوری شد. تجزیه وتحلیل مصاحبه ها مبتنی بر رویکردسیستماتیک نظریه ی داده بنیاد صورت پذیرفته و از فرایند سه مرحله ای کدگذاری(کدگذاری باز، محوری و گزینشی) استفاده گردید. اجرای فرایند کدگذاری باز منجر به شناسایی 155 مفهوم(کدهای بازاولیه) و خلاصه سازی آنها در قالب 14 مقوله ی اصلی با 35 مقوله ی فرعی(کدهای باز ثانویه) شد. سپس مدل پارادایمی مبتنی بر فرایندکدگذاری محوری در قالب شرایط علی(عوامل سیاسی، عوامل شناختی،نابرابری محتوایی)، شرایط زمینه ای( بسترسازی)، شرایط مداخله گر(عوامل روانشناسانه، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی)، پدیده ی مرکزی(سیاست چندتألیفی) و پیامدها(سطوح فردی و ملی) ترسیم گردید. در نهایت مدل مفهومی پژوهش با استفاده از فرایند کدگذاری گزینشی با هدف برقراری ارتباط میان مقوله های مرکزی، به تصویر کشیده شد.

The investigation of the ethnic identity in Iran national curriculum document ( with the emphasis on the teachers and professionals' views)

This research aimed to investigate the possible challenges of the national curriculum for student' ethnic identity. This study used a qualitative approach based on grounded theory with a systematic approach. Data were collected by semi deep interview. Selection of the participants was purposive and attempted to apply the rules of maximum variety and saturation points. Samples were selected according to the nature and characteristics of the participants based on the snowball method. The interview was conducted with teachers who have teaching experience in rural areas and curriculum experts and sociologists. Interview were analyzed based on grounded theory and the open and axial coding methods were used. In the open coding the concepts were related to each other and the initial categories were determined, and in the axial coding central categories were achieved by continuous comparison of the raw data. The analysis of teachers' interview revealed the final political-educational strategies of the education, and the analysis of the experts' interview revealed the Multi-authored policy of the main category.

تبلیغات