آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

پژوهش حاضر با تاثیر آموزش از طریق فن آوری سیار بر یادگیری تأملی و شناختی دانش آموزان با اختلالADHD انجام گرفت. روش پژوهش؛ شبه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی مقطع متوسطه منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران به تعداد 476 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 40 دانش آموز پسر با نقص توجه به عنوان نمونه انتخاب شدند.با استفاده از پرسش نامه کانرز فرم والدین (2004) و با بررسی پرونده دانش آموزان با همکاری مدیران مدارس؛ دانش آموزان پایه دوازدهم دارای اختلال نقص توجه-بیشفعالی شناسایی شدند. پس از همسان سازی ناشی از اجرای پیش آزمون،نمونه حاضر به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری، آزمایش و کنترل جایگزین شدند؛ ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه بود.داده های با استفاده از نرم افزار SPSS25 تجزیه و تحلیل شدند.آموزش از طریق فن آوری سیار بر یادگیری شناختی و راهبرد های شناختی تکرار یا مرور، بسط یا گسترش و سازمان دهی دانش آموزان بیش فعّالی دوره ابتدایی تأثیر معنادار دارد( 074/6 F= و p≤0/05). همچنین آموزش از طریق فن آوری سیار بر یادگیری تاملی و عمل عادت، فهمیدن، تامل و تفکر انتقادی دانش آموزان بیش فعّالی دوره ابتدایی تأثیر معنادار دارد( 02/4F= و p≤0/05).

متن

comparison of the effectiveness of mobile learning on reflective learning and cognitive learning of hyperactive primary school students in tehran

research method; The quasi-experimental type was pre-test-post-test with a control group. The statistical population included all the students with attention deficit hyperactivity disorder in the secondary level of the ۲nd education region of Tehran, numbering ۴۷۶ people. Using available sampling method, ۴۰ male students with attention deficit were selected as samples. By using the Connors Parent Form Questionnaire (۲۰۰۴) and by examining the students' files with the cooperation of school administrators; ۱۲th grade students were diagnosed with attention deficit-hyperactivity disorder. After the assimilation caused by the implementation of the pre-test, the questionnaire of reflective learning and cognitive learning, the present sample was randomly replaced in two groups of ۲۰ people, test and control; The data collection tool included the reflective thinking questionnaire of Kamber et al. Data were analyzed using SPSS۲۵ software. In order to analyze the data, descriptive (mean and standard deviation) and inferential (covariance analysis) statistics were used. The results of the research showed that education through mobile technology has a significant effect on cognitive learning and cognitive strategies of repetition or review, expansion or expansion and organization of hyperactive primary school students(F=۶.۰۷۴ and p≤۰.۰۵).

تبلیغات