یادگیری سیاستی در سیاست گذاری عمومی گردشگری با رویکرد فرایندی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
گردشگری ابزاری برای توسعه محسوب می شود. دستیابی به توسعه امکان پذیر نیست مگر از طریق سیاست گذاری و برنامه ریزی اصولی. مقاله حاضر با هدف بررسی یادگیری سیاستی در برنامه ها، سیاست ها و قوانین حوزه گردشگری ایران با تأکید بر برنامه های اول تا ششم توسعه ای ایران تمرکز کرده است. روش تحقیق در این پژوهش مبتنی بر سیاست گذاری فرایندی شامل سه مرحله: 1- تحلیل وضع موجود؛ 2- تحلیل سیاست ها و برنامه های موجود؛ 3- تدوین خطوط سیاستی (یادگیری ها) می باشد. بدین منظور اولین گام، شناسایی موضوعات محوری و گلوگاه های صنعت گردشگری است. لذا از طریق بررسی های کتابخانه ای در برنامه ها (سند برنامه ملی گردشگری و طرح جامع توسعه جهانگردی ایران) این امر صورت پذیرفت و موضوعات محوری در 5 طبقه شناسایی گردید. پس از آن با بررسی برنامه های اول تاششم توسعه و قوانین و مقررات با تدقیق موضوعات محوری به تحلیل سیاست های به کار گرفته شده تاکنون پرداخته شد. تحلیل های فوق، منجر به تدوین خطوط سیاستی (یادگیری های سیاستی) گردید که یادگیری ها همان باید و نباید های سیاستی است که در حوزه مداخلات سیاست ها و برنامه های آتی گردشگری باید مد نظر قرار گیرد.Learning policy in public policy of tourism by process approach
tourism is a tool for development,. development is achieved by policy and principled planning, the present paper aims to examine policy learning in Iran tourism planning, policy and laws by focusing on the first to sixth development plans of Iran. The research method in this research is based on process policy including three stages: 1- Analysis of the current situation; 2- Analysis of existing policies and programs; 3- Developing policy issues (learning). the first step is to identify the key issues and bottlenecks in the tourism industry. Therefore, this was done through library reviews in the programs (National Tourism Plan Document and Iran's Comprehensive Tourism Development Plan) and key issues were identified in 5 categories. After that, by reviewing the first to sixth development plans and laws and regulations, by analyzing the central issues, the policies used so far were analyzed. The above analyzes led to the formulation of policy issues (policy learning) that learning is the do's and don'ts of policy that should be considered in the field of policy interventions and future tourism programs.