بررسی عوامل انگیزشی مؤثر در توسعه ی گردشگری عشایری (مطالعه موردی: ایل قشقایی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل انگیزشی مؤثر در توسعه گردشگری عشایری ایل قشقایی می باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش انجام آن توصیفی - تحلیلی است. گردآوری داده ها مبتنی بر روش های اسنادی و میدانی (ابزار پرسشنامه) می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل گردشگران خارجی و داخلی می باشد. حجم نمونه آماری پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 322 گردشگر است که بر مبنای روش نمونه گیری در دسترس توزیع شد. برای سنجش میزان سازگاری درونی (پایایی) مقدار آلفای کرونباخ برای عوامل رانشی 0/82 و برای عوامل کششی 0/87 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون T-test، آزمون فریدمن، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون توکی و ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است. نتایج نشان می دهد تفاوت معناداری بین عوامل کششی و رانشی وجود دارد. از عوامل انگیزشی رانشی بالاترین رتبه ها به ترتیب مربوط به تجربه سبک زندگی عشایر، لذت بردن از یک شب زندگی در بین عشایر و آشنایی و کشف مکان های جدید می باشد. در بین عوامل انگیزشی کششی نیز جاذبه های لباس های محلی عشایر، موسیقی و رقص سنتی عشایر و وجود امنیت در مقصد به ترتیب از بالاترین اولویت ها بر خوردار می باشند.Investigation of Effective Motivational Factors in the Development of Nomadic Tourism (Case Study: Qashqai Tribe)
The present research is a practical study in which a descriptive-analytical method was utilized. Data was collected via evident methods and field work (questionnaires). The statistical population included foreign and domestic tourists who visited the summer residency of the Qashqai community in the summer of 2017. The statistical sample size was calculated to be 322 based on the Cochran formula, and questionnaires were distributed and completed based on the available sampling method. In this study, Cronbach’s alpha test was employed. Cronbach alpha values of 818% and 873% were obtained for pull and push factors, respectively. Data analysis was performed using descriptive and analytical statistics including the use of means, standard deviations, percentage, T-tests, the Friedman test, one-way ANOVA, Tukey’s test and Pearson’s correlation coefficient. The results of the study demonstrated a significant difference between push and pull factors. Amongst the push factors of motivation, in order, the highest ranked motivators were experiencing the Qashqai lifestyle, enjoying life for one night amongst the nomads, and exploring new places. Amongst the pull factors, the attractions of traditional nomadic clothing, music and dance, and a secure destination were the top four motivators, in order of priority.