آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

با به کارگیری نظریه داده بنیاد در قالب مدلی بومی از عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدهای توسعه پایدار گردشگری تصویری جامع از توسعه پایدار گردشگری ارائه شده است. جامعه آماری تحقیق اسناد مرتبط با گردشگری، بیانات رهبری ایران و مصاحبه های خبرگان صنعت گردشگری است. در این مدل عوامل علّی توسعه پایدار گردشگری (نگرانی های زیست محیطی ایران، اهمیت اثرات گردشگری و بعد ژئوپولتیک ایران)، عوامل محوری (پایداری منابع گردشگری، آینده نگری در حفظ منابع گردشگری و عدالت و برابری در استفاده از منابع گردشگری)، عوامل زمینه ای (مشارکت و انسجام ذی نفعان گردشگری، فرهنگ سازی نسبت به گردشگری و آموزش و پژوهش گردشگری)، عوامل مداخله گر (حس مکان گردشگری، مدیریت مالی گردشگری، ایمنی و امنیت در گردشگری، علم و فناوری های نوین گردشگری و حکمروایی خوب در گردشگری)، عوامل راهبردی (خط مشی گذاری و برنامه ریزی گردشگری، بازاریابی گردشگری، مدیریت زیست محیطی منابع کشور، مدیریت حمل ونقل گردشگری، مدیریت منابع گردشگری، مدیریت کیفیت جامع گردشگری و ارزیابی و نظارت پایداری گردشگری) و عوامل پیامدی (غنای فرهنگی ایران اسلامی، حفاظت از منابع گردشگری، رضایت گردشگران و رفاه و کیفیت زندگی) در یک مدل جامع هم پیوند شده اند. در تجزیه و تحلیل پایانی برای تکوین نظریه با استفاده از کدگذاری انتخابی، در قالب پنج قضیه روابط بین مقوله ها بیان شده است.

A Comprehensive Model for Sustainable Tourism Development of Islamic Republic of Iran

By applying the grounded theory in the form of a model of causative factors, predisposing factors, intermediary factors, strategies and development implications, sustainable tourism has provided a general picture of sustainable development of tourism in Iran. The population were tourism plans, speeches of Supreme Leader of Iran and interview with experts. In this model, the Causative factors (environmental concerns, the importance of tourism development and geopolitics of Iran), Core factors (sustainability of tourism resources, research studies for the conservation of resources, and justice and fairness in using the resources), Context factors (cooperation and coherence of stakeholders, culture-making, training and research), intervening factors (sense of place, financial management, safety and security in tourism, modern science and technology and good governance in tourism), strategic factors (tourism policy and planning, marketing, environmental management, transportation management, tourism resources management, total quality management and evaluation and control) and consecutive factors (rich Islamic Iranian culture, preserving the resources, tourists satisfaction and quality and welfare of life) have been correlated in a comprehensive model. In the final analysis, to comprehend the theory, selective coding in the framework of five propositions has been proposed.

تبلیغات