آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

شهر سرعین از جمله شهرهای است که دارای پتانسیل های بالایی برای جلب گردشگران می باشد، ولی هنوز آنچنان که باید، نتوانسته منجر به رشد و توسعه صنعت گردشگری شود. بنابراین، این پژوهش قصد دارد عوامل کلیدی توسعه گردشگری شهر سرعین را شناسایی نماید. از همین رو، پژوهش پیش رو از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - تحلیلی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان آشنا به گردشگری شهر سرعین می باشند که به روش گلوله برفی تعداد 30 نفر به عنوان نمونه منتخب تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در این تحقیق از مدل تحلیل تاثیرات متقابل در قالب نرم افزار MICMAC استفاده شده است. یافته های تحقیق بیانگر این امر است که با توجه به قدرت تعیین کنندگی، متغیرهای توزیع امکانات، رسانه ها، زیباسازی، بالاترین رتبه های اثرگذاری مستقیم و شرایط اقلیمی، توزیع امکانات، زیباسازی، هم بالاترین رتبه های اثرگذاری غیرمستقیم را کسب کرده اند. نهایتاً می توان چنین نتیجه گیری نمود که عوامل متنوعی که نسبتاً هم زیاد هستند در توسعه گردشگری هستند بگونه ای که بیش از یک سوم از عوامل اولیه این پژوهش به عنوان عوامل کلیدی انتخاب شدند (20 عامل کلیدی از 54 عامل اولیه)، که لازم است در هرگونه برنامه-ریزی برای توسعه گردشگری شهر سرعین به نقش کلیدی و اساسی این عوامل توجه نمود.

Recognition of key propellers of Sarein City Tourism

Sarein city is one of main cities which it has high potentials to tourist’s attraction, but it did not cause to tourism industry development and growth. In current study, we want to recognize Sarein city tourism development hey factors or propellers. Therefore current study is applied according to aim and it is descriptive-analytical according to nature. Statistical society includes elite experts in Sarein city tourism and they were selected by snowball model with 30 persons as samples. In this study, interaction analysis model was used in framework of MICMAC Software. Study results showed that, based on determination power; facilities distribution, Medias, aesthetic, treatment services and versatility have the most highest direct effectiveness and climate conditions, facilities distribution, aesthetic, versatility and medias have indirect effectiveness high ranks. At last we conclude that, many different factors were affected on tourism development and one-third of primitive factors were selected as key factors or propellers. (20 key factors from 54 primitive factors) It is necessary to pay attention these factors basic and key role according to Sarein city tourism development in every planning.

تبلیغات