آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

در ماه های اخیر، جامعه ی جهانی با بحران بزرگی با عنوان همه گیری ویروس کرونا روبرو شده که تمام سیستم های اقتصادی و اجتماعی از جمله، اکوتوریسم را تحت تأثیر منفی قرار داده است. اما، همه گیری ویروس کرونا درس آموخته هایی را برای آینده اکوتوریسم فراهم نموده است که با توجه به این تجربه ها می توان در جهت توسعه و بالندگی آن گام برداشت. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی الگوهای ذهنی خبرگان در مواجه با اکوتوریسم پساکرونا با استفاده از روش شناسی کیو می باشد. جامعه ی آماری پژوهش حاضر شامل کانون انجمن های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور است. فضای گفتمان پژوهش حاضر شامل پایان نامه ها و مقالات معتبر داخلی و خارجی می باشد که برای پرهیز از سوءگیری پژوهش، از نمونه ی کیو بی ساختار استفاده شده است. برای ایجاد نمونه ی کیو بی ساختار تعداد 60 نفر از اعضای جامعه به عنوان خبرگان گردشگری و اکوتوریسم انتخاب گردید. برای بررسی روایی و پایایی روش پژوهش از آزمون آلفای کرونباخ، شاخص KMO و آزمون بارتلت استفاده شد. در زمینه شناسایی الگوهای ذهنی خبرگان، تحلیل عاملی اکتشافی و ماتریس همبستگی بکار رفته شده و از روش مؤلفه های اصلی برای استخراج نهایی عوامل استفاده شد. درنهایت، هشت عامل با مجموع واریانس کل تبیین شده به میزان 899/71 درصد به عنوان عوامل اصلی شناسایی شد.

Investigating the mental patterns of experts in the face of post-corona ecotourism using Q methodology

In recent months, the world community has faced a major crisis called the Corona virus epidemic, which has negatively affected all economic and social systems, including ecotourism. However, the coronavirus epidemic has provided lessons for the future of ecotourism that, given these experiences, can be a step towards the development of ecotourism. Therefore, the aim of this study is to investigate the mental patterns of experts in the face of post-corona ecotourism using Q methodology. The statistical population of the present study includes the center of trade unions of tourist guides throughout the country. The discourse space of this research includes credible internal and external dissertations and articles that an unstructured Q sample has been used to avoid bias in the research. 60 members of the community were selected as tourism and ecotourism experts to create an unstructured Q sample. Cronbach's alpha test, KMO index and Bartlett test were used to evaluate the validity and reliability of the research method. In identifying the mental patterns of experts, heuristic factor analysis and correlation matrix were used and the principal components method was used for the final extraction of factors. Finally, eight factors with a total explained variance of 71.899% were identified.

تبلیغات