آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی آثار اقتصادی- اجتماعی گردشگری بر توسعه مناطق روستایی بوده است. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه می باشد. جامعه آماری این تحقیق خانوارهای روستای در چهار روستای هدف گردشگری در دهستان طرقبه، شهرستان بینالود در استان خراسان رضوی می باشد. از این جامعه به روش نمونه گیری کوکران تعداد 200 نفر به عنوان نمونه آماری جهت جمع آوری دادهای لازم برای تحقیق انتخاب شده است. به منظور سنجش پایایی ابزار تحقیق(پرسشنامه) از ضریب آلفای کرونباخ اهمچنین جهت روایی پرسشنامه از نظر متخصصان به منظور روایی صوری و محتوایی واز آزمون بارتلت و ضریب KMO برای اعتبار عاملی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد، از دیدگاه روستاییان میانگین اثرات اقتصادی41 درصد، میانگین اثرات اجتماعی30 درصد و پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری روستایی در منطقه 61 درصد می باشد. یافته های تحلیل همبستگی نشان داد که افراد جوانتر، دارای سطح تحصیلات بهتر و بضاعت مالی بالاتر باشند دیدگاه مثبت تری در مورد اثرات اقتصادی و اجتماعی گردشگری روستایی دارند همچنین نتایج آزمون ANOVA نشان داد که دیدگاه افراد در روستاهای مختلف نسبت به اثرات اقتصادی و اجتماعی گردشگری با همدیگر متفاوت است.

Socio-economic effects of tourism on the rural development in Torqabeh district

The main tool of the research is questionnaire. The statistical population of this research is the rural households in four villages targeted for tourism in Torqabeh district, Binalood towenship in Khorasan-Razavi province. According to the Census of 1395, there were 1950 rural households in Torqabeh. Cronbach's alpha coefficient was used to assess the reliability of the research instrument (questionnaire).From this community, Cochran sampling method, 200 people were selected as statistical sample to collect data for research. Cronbach's alpha coefficient was used to measure the reliability of the research instrument (questionnaire), which was calculated as 0.911 for economic effects and 0.910 for social effects. The KMO coefficient was used for factor validity of the research instrument (questionnaire), which was calculated as 0.895 for economic effects and 0.865 for social effects. The findings of the correlation analysis showed that younger people, better education and higher financial status have a more positive view of the economic and social impacts of rural tourism. The results of ANOVA test also showed that the viewpoints of people in different villages on the economic and social impacts of tourism are different with each other.

تبلیغات