آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر رفتارهای محیط زیستی گردشگران دریاچه شورابیل (اردبیل) می باشد. پژوهش حاضر، به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق، گردشگران دریاچه شورابیل می باشند و از نمونه گیری آسان استفاده شده است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده توسط چو و کانگ، صالحی استفاده شده است که روایی و پایایی آن موردمحاسبه قرارگرفته است. همچنین به منظور فرضیات تحقیق از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس نسخه 22 استفاده شد. نتایج نشان می دهند که سرمایه اجتماعی گردشگران بر رفتارهای محیط زیستی آنها نقش دارد. همچنین سرمایه اجتماعی بر احساس تعلق به جامعه گردشگران نقش دارد، ولی سرمایه اجتماعی بر نگرش محیط زیستی تاثیر ندارد. از طرفی، احساس تعلق به جامعه بر نگرش محیط زیستی نقش دارد، اما احساس تعلق به جامعه بر رفتارهای محیط زیستی نقش ندارد. همچنین، نگرش محیط زیستی بر رفتارهای محیط زیستی تاثیر دارد. از یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت که برای بهبود رفتار مردم نسبت به محیط زیست و همچنین توسعه رفتارهای محیط زیستی مسئولانه، باید سرمایه اجتماعی و به ویژه اعتماد در گردشگران و به طور کلی در جامعه، تقویت شود.

Investigating the Impact of Social Capital on Environmental Behavior (Case Study: Tourists in Sharabil Lake, Ardebil)

The aim of this study is to assessment of the effect of social capital on environmental behaviors of tourists in Shourabil lake of Ardebil. Research method of this study is a descriptive-analytical one which is a part of applied research. Statistical population is Shourabil lake’s tourists and the sampling is a convenience one. Data were collected through Cho and Kanga’s used questionnary that it’s validity and reliability has been calculated. In addition, in order to assessment the research hypothesis, structural equations technique was used by Amos software. The results show that the tourists’ social capital plays an important role in environmental behaviors. Social capital, also, has an important role on the feelings of tourists community, even though, it doesn’t effect on the attitude towards environment. On the other hand, the feeling towards community plays an important role In the attitude towards environment, but it doesn’t play a role in environmental behaviors. In addition, environmental attitudes, also, effect on environmental behaviors. From the findings of this research, we conclude that social capital, especially trust in tourists and generally in society, should be fortified for improvement of people`s behaviors toward environment, and promoting of responsibly environmental manners.

تبلیغات