میراث فرهنگی و مولفه های اثرگذار بر بازگشت مجدد گردشگران به مقصد (مطالعه ی موردی: بافت تاریخی ساری) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف واکاوی مولفه های اثرگذار بر وفاداری گردشگران نسبت به جاذبه های میراث بافت کهن ساری انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی و میدانی است. توزیع پرسشنامه و گردآوری آراء 360 گردشگر بازدیدکننده، بخش میدانی پژوهش را شامل می شود. در این پژوهش مولفه هایی همچون ظرفیت های میراث، عملکرد مدیریتی و زیرساخت های گردشگری بررسی شده است. روایی پرسشنامه از سوی چند نفر از اساتید دانشگاهی و پایایی ابزار نیز با محاسبه ی آلفای کرونباخ (.952) تأیید شده است. برای پردازش داده ها از نرم افزار آماری SPSS و برای تحلیل داده ها نیز با توجه اهداف پژوهش و ماهیت داده ها از آزمون های تی تک نمونه ای، من ویتنی و رگرسیون خطی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهند که ظرفیت های میراث فرهنگی مقصد اثرگذارترین عامل بر متغیر وفاداری است که می توان این نتایج را با تعدد، تنوع و قدمت جاذبه های میراث مرتبط است. رفتار محترمانه ساکنین با گردشگران نیز از عوامل اثرگذار بر وفاداری گردشگران محسوب می شود. بر اساس سایر نتایج ارتقاء وضعیت زیرساخت های منطقه نیز در توسعه گردشگری میراث فرهنگی و فراخور آن افزایش میزان وفاداری اثرگذار خواهد بود.Cultural Heritage and Factors Affecting Tourist's Loyalty Destination (Case Study: Sari Historical Region)
In today's competitive market, returning tourists to destinations is one of the most important goals of tourism managers. This descriptive-analytical kind study done based on documentary and field studies. The main aim of this study is analysis of factors affecting tourist loyalty to historical attractions of Sari ancient region. The field surveys included the distribution of questionnaires and Gathering votes of 360 tourists visiting the area. In this study, components such as heritage capacities, managerial performance and tourism infrastructures are examined. The validity of the questionnaire was confirmed by several academic colleagues and the reliability of the tool was confirmed by Cronbach's alpha (.952). SPSS statistical software was used for data processing, and t-test, Mann-Whitney and linear regression were used for data analysis. The results show that loyalty is in favorable situation from tourist's viewpoint and gender does not affect loyalty. The destination cultural heritage capacities is the most influential factor on the loyalty variable, which is related to the multiplicity and diversity of heritage attractions. It can also be concluded that improving infrastructure status will have a positive impact on cultural heritage tourism development and increasing tourist's loyalty.