آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

با هر بار سفر تصویری در ذهن گردشگر از آن مقصد شکل می گیرد. وجهه ی مقصد تاثیر به سزایی در ذهنیت گردشگر دارد. پژوهشگر قصد دارد وجهه ی گردشگری شهر اصفهان را از منظر گردشگران خارجی که از این مقصد بازدید کرده اند، از جاذبه های آن عکس گرفته اند و در وبسایت فلیکر به اشتراک گذاشته اند، بررسی نماید. پر کاربرد ترین و در نتیجه برترین تصاویر این مقصد انتخاب شده اند تا متولیان صنعت گردشگری ایران را جهت بهبود وجهه ی شهر اصفهان، یاری رساند. پژوهشگر 19502 عکس از این شهر را در بازه ی زمانی 25/06/2014 تا 25/06/2018 بررسی نموده و از بین آن ها 61 عکس را با حداقل 5 نظر به زبان انگلیسی انتخاب کرده است. 61 عکس از شهر اصفهان حجم نمونه را تشکیل می دهد. با استفاده از نرم افزار Textalyser فراوانی آن ها برای هر عکس استخراج و صفت ها به کمک دیکشنری های تحلیل صفت دانشگاه استنفورد، امتیاز دهی و تصاویری با امتیاز حداقل 10 به عنوان عکس های منتخب هر شهر انتخاب شده اند. استخراج صفات به وسیله ی نرم افزار Stanford CoreNLP 3.9.1صورت گرفته است. از نرم افزار Voyant Tools جهت ترسیم نمودار های فراوانی هر عکس استفاده شده است. در مجموع 61 عکس به عنوان پر کاربرد ترین تصاویر و 35 عکس به عنوان برترین تصاویر از این شهر، شناخته شده اند.

Pictorial analysis of photos taken from Isfahan by tourists to choose influential places on improving destination image and to manage it

whenever a tourist travels, he/ she makes an image of the destination. Destination image has a great impression on forming a tourist imagination of the place. Researcher tries to investigate destination image of Isfahan through the vision of foreign tourists who visited it, took pictures of its attractions, and shared them on www.flickr.com. Most frequent and as a result most suitable pictures of Isfahan have been selected in order to improve this destination image. Therefore, the researcher, studied 19502 pictures of this city from 26/06/2014 to 26/06/2018. 61 pictures have been chosen with at least 5 comments in English. 61 pictures of Isfahan have made the sample. Textalyser has been used to extract adjectives of user's comments and their frequencies, then by the use of Sentiment Lexicon for Computational Social Science of Stanford University, Adjectives have been scored and those with at least 10 score have been chosen as the elected pictures. Voyant Tools has been used to draw frequency graphs. Based on the finding of this research, 61 pictures are introduced as the most frequent pictures and 35 pictures as the most suitable ones of this destination. For unattractive tourism places building cultural heritage interpreting center is suggested .

تبلیغات