تحلیل فازی عوامل مؤثر بر جذب گردشگر خارجی در سطح کلان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین جامعه شناختی عؤامل مؤثر بر جذب گردشگر در صدد آن است که بداند جامعه علاوه بر جاذبه های فرهنگی و طبیعی، باید حائز چه شروطی باشد تا بتواند در جذب گردشگر خارجی موفق باشد. در این راستا، با طرح یک تئوری تلفیقی در سطوح تحلیلی متفاوت و استفاده از منطق فازی، استخراج شرایط لازم و کافی جذب گردشگر خارجی، مدنظر قرار گرفت. نتایج نشان داد که جهانی شدن اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، تضاد درونی، امنیت اجتماعی، رقابت پذیری در زیرساختها، حاکمیت قانون، جذابیت فرهنگی و طبیعی هر یک شرط لازم جذب گردشگر در سطح کلان است. در علّیت عطفی و ترکیبی به دلیل پوشش نظری و تجربی بیشتر، تنها یک مسیر علّی دارای اهمیت نظری و تجربی تشخیص داده شد. معادله نهایی پژوهش حاضر نشان داد که جهانی شدن اجتماعی و فرهنگی، جهانی شدن سیاسی، امنیت اجتماعی، جذابیت فرهنگی و طبیعی و توان رقابت پذیری در زیرساختها، مجموعاً شروط کافی جذب گردشگر در سطح کلان است. این ترکیب به ما نشان داد که کشورهای موفق حائز شروط فوق اند، یعنی این شروط در آنها حضور دارد، اما کشورهایی که در جذب گردشگر موفق نیستند، فاقد این شروط ترکیبی هستند.Fuzzy Analysis of Factors Affecting the Attraction of Foreign Tourists at the Macro Level
This research, with the aim of explaining the sociological factors affecting the attraction of tourists, is to know that society must, in addition to cultural and natural attractions, be in a position to be successful in attracting foreign tourists. In this regard, by designing a theory at different analytical levels and using fuzzy logic, the extraction of sufficient and sufficient conditions for attracting foreign tourists was considered. The results showed that economic, political, social and cultural globalization, internal conflict, social security, infrastructure competitiveness, rule of law, cultural and natural attractiveness of each is a prerequisite for attracting tourists to the macro level. In combined causality, due to more theoretical and empirical coverage, only a causal route of theoretical and experimental significance was recognized. The final equation of the present study showed that social and cultural globalization, political globalization, social security, cultural and natural attractiveness, and competitive ability in infrastructure are a combination of sufficient conditions for attracting tourists in macro level. This combination showed us that the successful countries are above the terms, that is, these conditions are present, but countries that are not successful in attracting tourists are not in a position to combine these conditions.