تحلیلی بر نظام آموزش عالی گردشگری در ایران مبتنی بر مدل سوات (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در کشورهای در حال توسعه از جمله در کشور ایران، آموزش گردشگری با چالش هایی روبروست. هدف این پژوهش تعیین توانایی ها، ضعف ها، تهدیدها و چالش های آموزش گردشگری در نظام دانشگاهی ایران با استفاده از الگوی تجزیه و تحلیل سوات است. بدین منظور از فرایند ارزیابی درونی و روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. اطّلاعات مورد نیاز از طریق بررسی میدانی و تکمیل پرسشنامه از 150 نفر که طیفی از اعضای هیئت علمی، سرمایه گذاران و فعالان حوزه ی گردشگری و همچنین دانشجویان هستند، جمع آوری شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد که ابعاد آموزشی هم در تحلیل ماتریس نقاط قوّت و هم در تحلیل ماتریس نقاط ضعف، در اولویت اقدامات و تهدیدات قرار دارد. راهبرد پیشنهادی بر ارتباط هر چه بیشتر بین سیستم آموزشی دانشگاه با حوزه های مدیریتی و دست اندرکاران صنعت گردشگری تأکید دارد.An Evaluation of Tourism Higher Education in Iran Based on SWOT Model
Tourism education in developing countries including Iran is faced with challenges. The purpose of this research is determining the strengths, weaknesses, threats, and opportunities of tourism education in Iranian university system using SWOT analysis system. To this end, internal evalution process and survey research methods were used. The required data were collected through field survey and a questionnaire completed by 150 respondents including tourism investors, activist, faculty members, and students of tourism
The analysis of strengths and weaknesses matrix shows that educational dimensions had top priorities in actions and threats. The study proposes a sterategy based on as much communication as possible between university educational system on the one hand, and managers and other people involved in the tourism industry on the other. The final section of this paper makes some recommendations for the development of tourism education in Iran.