آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۶

چکیده

 هدف این مقاله بررسی اثر انحرافات رفتاری بر قیمت گذاری دارایی مالی است با این فرض که احساس به عنوان عامل ریسکی مهم و مرتبط در بازار سرمایه ایران است. این مقاله همچنین تاثیر اثر احساس، شتاب، اندازه، ارزش و صرف سهام بازار با تخمین مدل قیمت گذاری دارایی چند عاملی (APT) را مورد بررسی قرار می دهد. به منظور انجام تحلیل تجربی، بازدهی فصلی سهام شرکت های لیست شده در بازار سهام اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 99-1390 در قالب 18 گروه بورسی، شامل 63 شرکت پذیرفته شده در بورس مورد استفاده قرار می گیرد. برای این کار از دو شاخص احساس گردش مالی بازار و اثر احساس برای تخمین شاخص احساس استفاده شده است و با گسترش مدل کوهارت و در نظر گرفتن دو متغیر احساس در قالب مدل SAPM با استفاده از روش داده های پانل از نوع هاسمن- تیلور تخمین ضرایب انجام می گیرد. نتایج مدل حاکی از آن است که در مدل SAPM متغیر احساس بسیار مهم و معنادار است و رابطه ای مثبت با میانگین نرخ بازدهی فصلی گروه های مختلف بورسی دارند.

Testing for Asset Pricing Model based on Sentiment Indexes: SAPM Model

  The purpose of this article is to investigate the effect of behavioral deviations on the pricing of financial assets with the assumption that sentiment is an important and relevant risk factor in the Iranian capital market. This paper also examines the effect of sentiment, momentum, size, value, and market risk premium by estimating the Multi-Factor Asset Pricing Model (APT). In order to perform empirical analysis, the quarterly returns of companies listed on the Tehran Stock Exchange in the period 2010-2019 in the form of 18 stock exchange groups including 63 listed companies are used. Using two indicators of market turnover sentiment.  and sentiment effect. we estimate the sentiment index and by extending the Carhart model and considering two sentiment variables in the form of SAPM model, coefficients estimate by using Hausman-Taylor panel data method. The results of the model show that in the SAPM model, the sentiment variable is very important and significant and have a positive relationship with the average seasonal rate of return of different stock exchange groups.

تبلیغات