بررسی نقش سبک های رهبری مربیان بر توسعه فرهنگ اجتماعی بانوان فوتسالیست (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبک های رهبری مربیان بر توسعه فرهنگ اجتماعی در لیگ برتر فوتسال بانوان استان کرمان بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل همه بازیکنان تیم های شرکت کننده در مسابقات لیگ برتر فوتسال بانوان کشور و لیگ فوتسال بانوان استان در سال 99-1398 به تعداد 126 نفر بود. تمام اعضای جامعه به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند. از مجموع پرسشنامه ها، 103 پرسشنامه قابل استفاده بود که تجزیه وتحلیل شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مقیاس رهبری در ورزش (چلادورای، 1980) و توسعه فرهنگ اجتماعی میریوسفی و همکاران (1394) استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین پنج سبک مربیگری، فقط سبک رهبری حمایت اجتماعی و آمرانه قابلیت پیش بینی توسعه فرهنگ اجتماعی بازیکنان را دارد. نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش پیشنهاد می شود مربیان با توجه به ویژگی های شخصی ورزشکاران و شرایط تیمی، سبک رهبری مناسب را برگزینند تا از این طریق توسعه فرهنگ اجتماعی بازیکنان را بهتر کنترل کنند. همچنین توصیه می شود علاوه بر توجه به آمادگی های جسمانی و فنی بازیکنان، به عامل اجتماعی و اخلاقی بازیکنان نیز توجه کنند و هیچ ورزشکاری بدون داشتن مربی آگاه و شایسته نمی تواند به موفقیت دست یابد.Studying the Role of Coaches' Leadership Styles on Development of the Social Culture of Female Futsal Players
Introduction: The purpose of this study was to investigate the Role of coaches' leadership styles and development of social culture in Kerman province women's futsal Super League. Methods: Research method was descriptive- correlation and was carried out based on a field study approach. The statistical population consisted of all players who contributed in women`s Futsal Super League and kerman provincial league in the season 2019-2020 (N=126). The whole population members contributed as a statistical sample in the current research. 103 Questionnaires were returned and data were analyzed from total of 120. To collect data, a questionnaire leadership scale in Cheladori (1980), and miryousefi et al development of social culture questionnaire (2015) were utilized. Results: The results of multiple regression analysis indicated that only the leadership styles of the social support behavior and autocratic were capable of anticipating development of social culture within the five-leadership styles. Conclusion: Based on the underlying results of the current research, it is suggested that the women`s Futsal coaches of the country choose the appropriate leadership styles with respect to the players` personal characteristics as well as team conditions in order to properly control the development of social culture. Further, it is recommended that the coaches pay attention not only to the players` physical preparation, but also to the player’s social and moral factors and no athlete could be successful when he/she has not a cognizant and competent coach.