ارائه مدل توسعه اخلاق حرفه ای دبیران تربیت بدنی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه اخلاق حرفه ای دبیران تربیت بدنی بود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد نظام مند نظریه داده بنیاد به انجام رسید. روش پژوهش: جامعه آماری شامل استادان صاحب نظر و مجرب در حوزه پژوهش بود که به منظور نمونه گیری نیز از روش گلوله برفی بهره گرفته شد. ابزار و روش گردآوری داده، مصاحبه از نوع نیمه ساختاریافته فردی بود، و اجرای مصاحبه ها تا اشباع نظری (13 مصاحبه) ادامه یافت. به منظور تحلیل داده ها از رویکرد نظام مند شامل سه گام اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بهره گرفته شد. یافته ها: طی فرایند کدگذاری باز، در مجموع 506 کد مفهومی بدون در نظر گرفتن همپوشانی ها احصا شد و در گام بعد، 74 مفهوم مشترک براساس همپوشانی ها و تشابهات، 16 مقوله را شکل دادند. در نهایت در مرحله کدگذاری محوری و انتخابی، مدل پارادایمی توسعه اخلاق حرفه ای دبیران تربیت بدنی با محوریت مقوله مرکزی توسعه فردی و سازمانی ترسیم شد. نتیجه گیری: بررسی وضعیت، جایگاه و ارائه شاخص های اخلاق حرفه ای در نظام آموزش و پرورش و معلمان زیرمجموعه آن، می تواند به سیاستگذاران، مدیران و برنامه ریزان به منظور اتخاذ تصمیمات مناسب برای کاهش شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب اخلاق حرفه ای دبیران یاری رساند که در این مسیر شرایط علی، راهبردها، بسترها، شرایط مداخله گر و همچنین پیامدهای حاصل به تفکیک تبیین شده اند.Presenting the Model to Develop the Professional Ethics of Physical Education Teachers
Introduction: The aim of research was to present a paradigm model to develop the professional ethics of schools’ physical education teachers. Methods: This research was executed by qualitative method with systematic grounded theory (GT) approach. The population included the experienced professors in the field of study research who wereselected by using the snowball sampling method. The tools and methods for collecting the data were personal semi-structured interviews; and the interviews continued till the theoretical saturation point (13 interviews). To analyze the data, the systematic approach with three main steps of open coding, axial coding and selective coding was applied. Results: During the open coding process, in total, 506 conceptual codes were obtained without considering the overlaps. In the next step, 74 common concepts formed 16 categories on the basis of overlaps and similarities. At last, in the axial and selective coding stages, the paradigm model of professional ethics among the physical education teachers was explained and outlines focusing on the central category of personal and organizational development were drawn. Conclusions: Investigating the situation, status and offering of professional ethics indicators in education system and its teachers can help the policy-makers, managers and planners to make the appropriate decisions for filling the gap between the current status and desired status of teachers’ professional ethics. Within this path and in the present study, causative conditions, strategies, grounds, intervening conditions and the consequences were explained separately.