آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

امروزه واژه کارآفرینی مفاهیمی چون نوآوری، مخاطره پذیری، ایجاد یا تجدید ساختار یک واحد اقتصادی، رضایت بخشی و استقلال طلبی را به ذهن متبادر می سازد. با توجه به اهمیت تشخیص فرصت در فرایند کارآفرینی، این پژوهش درصدد است تا به شناسایی، اولویت بندی و ارتباط میان محرک های موثر بر بروز فرصت های کارآفرینی زنان بپردازد. از همین رو، پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی است. جامعه آماری شامل مدیران زن شهرداری منطقه پنج شهر تهران است و به منظور جمع آوری داده ها، روش نمونه گیری هدفمند به کارگرفته شده و از نظرات ده خبره استفاده شد. برای شناسایی محرک ها و الزامات بروز فرصت های کارآفرینی زنان از مرور ادبیات پژوهش استفاده شد. اولویت محرک ها و الزامات با تکنیک بهترین-بدترین محاسبه و درنهایت برای تعیین روابط علت و معلولی میان محرک ها از تکنیک دیمتل خاکستری استفاده شد. پس از مرور جامع ادبیات، 12 محرک مؤثر بر بروز فرصت های کارآفرینی زنان شناسایی شد. براساس نتایج تکنیک بهترین- بدترین، محرک های خلاقیت فردی، هوشیاری کارآفرینانه و احساس خودکارآمدی احساس شده از اولویت اول تا سوم برخوردار شدند. طبق نتایج تکنیک دیمتل خاکستری، نیروهای پیش برنده و خلافیت فردی به عنوان تأثیرگذارترین محرک در بروز فرصت های کارآفرینی زنان شناخته شدند.  

Explaining the Drivers of Women's Entrepreneurial Opportunities with a Multi-Criteria Group Decision-Making Approach

Today, entrepreneurship evokes concepts such as innovation, resiliency, creation or restructuring of an economic unit, satisfaction, and independence. Given the importance of opportunities in the entrepreneurial process, this study seeks to identify, prioritize, and the relationship between the drivers that affect the emergence of women's entrepreneurial opportunities. Therefore, this research is applied in terms of goal and descriptive data collection. The statistical population of this study includes female managers of the municipality of District 5 of Tehran, and for data collection, a purposive sampling method was used. The literature review was used to identify the drivers of women's entrepreneurship opportunities. The priority of drivers was calculated with the best-worst method (BWM), and the gray DEMATEL technique (GDEMATEL) was used to determine the cause-and-effect relationships of drivers. After a comprehensive review of the literature, 12 drivers were identified that affected women's entrepreneurial opportunities. Based on the BWM, the driver of individual creativity, entrepreneurial awareness, and self-efficacy felt were the first to third priority. Based on the GDEMATEL, the motivations of the driving forces and personal disobedience were recognized as the most influential drivers in the emergence of women's entrepreneurial opportunities.

تبلیغات