مقایسه تطبیقی نوع نگرش به طبیعت در اشعار «نیما یوشیج» و «سهراب سپهری» (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
عشق به طبیعت و زیبایی های آن منشاء آفرینش بسیاری از آثار هنری بوده است. در این میان، شعر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تجلی طبیعت در آثار شعرا بسیار دیده می شود. به خصوص شاعران معاصر هر یک از زاویه دیدی خاص و نیز با دغدغه های بعضاً متفاوتی نسبت به طبیعت سخن رانده اند. از میان شاعران معاصری که از طبیعت می گویند، نیما یوشیج و سهراب سپهری به عنوان شاعران نوپرداز، دارای اعتبار و جایگاه خاصی هستند. با توجه به اهمیت طبیعت در هنر ایرانی، این مقاله با هدف واکاوی و تبیین نگاه نیما و سهراب به موضوع طبیعت، تلاش دارد تا شباهت ها و تفاوت های نوع نگرش این دو شاعر نسبت به طبیعت را شناسایی کند. بر این مبنا، با روشی تفسیری به تحلیل محتوای کیفی در اشعار سهراب و نیما می پردازد. یافته ها نشان می دهد سروده های سهراب و نیما در مضامینی چون: بداعت نگاه به طبیعت و عناصر آن، استحاله در طبیعت، طبیعت به مثابه مأمن و زنده و ذی روح دیدن عناصر طبیعت دارای وجه اشتراک با یکدیگر بوده و در مضامینی چون: نگاه عرفانی ویژه به طبیعت، کل نگری و جزء نگری، نگاه پدیدارشناسانه به طبیعت، طبیعت به مثابه آیه، طبیعت بومی و محلی و نگاه اجتماعی به عناصر طبیعت، دارای تفاوت هستند. به نظر می رسد عمده تفاوت این دو شاعر در کل نگر بودن و جزء نگر بودن آنها باشد.A Comparative Study of the Type of Attitude towards Nature in the Poems of Nima Youshij and Sohrab Sepehri
The love of nature and its beauty has been the source of the creation of many artistic works. Meanwhile, poetry has been no exception, and nature’s expression is observed in the works of the poets, especially contemporary poets, each of whom has spoken from a unique perspective and is disparately concerned about nature. Among the contemporary poets, Nima Youshij and Sohrab Sepehri, as modernist poets, have special credit and positions. Regarding the significance of nature in Iranian art, this paper analyzes and explains the views of Nima and Sohrab on the subject of nature and seeks to identify the similarities and differences in the types of attitudes of these two poets toward nature. On this basis, it analyzes the qualitative content of the poems by Sohrab and Nima with an interpretive method. The findings show that the poems of Sohrab and Nima share common aspects in concepts like the novelty of looking at nature and its elements, transformation in nature, nature as a safe place, and seeing the natural elements as living and animate things. However, they are different in concepts such as the special theosophical view of nature, holism, and specificity, phenomenological look at nature, nature as a symbol, native and local nature, and social view of natural elements. It seems that the major difference between these two poets is in their holism and specificity.