آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی فرصت ها و چالش های آموزش مجازی مدارس در دوران شیوع ویروس کرونا با استفاده از ترکیب یافته ها و نتایج پژوهش های منتشر شده با روش تحلیل کیفی فراترکیب است. بر این اساس، پس از بررسی مقالات متعدد از پایگاه های علمی مختلف داخلی و بر اساس معیارهای ده گانه، از میان188پژوهش در این حوزه، 17 مقاله به عنوان منابع نهایی جهت بررسی،تحلیل،تفسیر و طبقه بندی انتخاب گردید. بر پایه نتایج پژوهش حاضر که حاصل بررسی تمامی مقالات منتخب است، در مجموع 126 کد استخراج گردید که در ۶ مولفه و ۳ سطح تعیین و 47 کد به عنوان فرصت و 79 کد آن به عنوان چالش معین شد. یافته های حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که از میان مولفه های موجود به جز مولفه بهره وری که میزان فرصت های آن نزدیک به دو برابر چالش هایش بوده و مولفه سازمانی که فرصت ها و چالش هایش با یکدیگر کاملا برابر است در میان سایر مولفه ها، چالش ها از 1.5 تا بیش از 3 برابر بیشتر از فرصت های موجود در آن مولفه در میان منابع مختلف بوده است.

Identify the opportunities and challenges of virtual school education In the Corona: A qualitative study based on a meta-hybrid model

The purpose of this study is to identify the opportunities and challenges of virtual education in schools during the outbreak of coronavirus using a combination of findings and results of published research with the method of qualitative meta-analysis. Accordingly, after reviewing numerous articles from various domestic scientific databases and based on ten criteria, among 188 researches in this field, 17 articles were selected as the final sources for review, analysis, interpretation and classification. Based on the results of the present study, which is the result of reviewing all selected articles, a total of 126 codes were extracted, which were determined in 6 components and 3 levels, 47 codes as opportunities and 79 codes as challenges. The findings of this study indicate that among the existing components, except the productivity component, which has nearly twice the opportunities and the organizational component, whose opportunities and challenges are exactly equal to each other, among others Components, challenges from 1.5 to more than 3 times more than the opportunities available in that component among different sources.

تبلیغات