بررسی تاثیر برنامه درسی تلفیقی (محتوا محور و مهارت محور) بر میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چندپایه شهرستان پیرانشهر
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر برنامه درسی تلفیقی بر میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چندپایه شهرستان پیرانشهر انجام گرفت. روش پژوهش، شبه تجربی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان پایه ششم کلاس های چند پایه شهرستان پیرانشهر بودند. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، از دو گروه مدارس -چندپایه بخش لاجان و مرکزی، دو دبستان به صورت تصادفی گزینش و نهایتاً از هر دبستان، کلاس دوره دوم که پایه ششم در آن قرار داشت انتخاب گردید. لذا نمونه های تحقیق شامل چهار کلاس (60 نفر) یعنی دو کلاس گروه آزمایشی (30 نفر) و دو کلاس گروه کنترل (30 نفر) می باشند. از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (SEI) برای سنجش میزان عزت نفس دانش آموزان استفاده شد. پرسشنامه ابتدا بر روی 30 نفر به شیوه آزمایشی اجرا می شود و پس از حذف تعدادی از سوالات ضریب آلفای کرانباخ پرسشنامه برابر با 91% بدست آمد. برای سنجش پیشرفت-تحصیلی نیز از آزمونی معلم ساخته درس ریاضی با 15 سؤال که برای پایه ششم ابتدایی طراحی شد، استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) از روش آمار استنباطی (ANCOVA) نیز استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزانی که با اجرای برنامه درسی تلفیقی آموزش دیده بودند بیشتر از دانش آموزان کلاسی بود که با رویکردهای معمول موضوع محور، مجزا و تک بعدی آموزش دیده بودند.The effect of integrated curriculum (content-based and skill-based) on self-esteem and academic achievement of students in multi-grade classes in Piranshahr
The aim of this study was to investigate the integrated curriculum effect on students self-esteem and academic achievement in multi-grade classes in Piranshahr.Method of this study was quasi-experimental and with pretest-posttest with two control groups and two experimental groups.The study statistical population was all students in the sixth grade of multi-grade classes in Piranshahr.Using multi-stage cluster sampling, two primary schools were randomly selected from two groups of multi-grade schools in Lajan and Markazi, and finally, from each primary school, the second grade class in which the sixth grade was located was selected. It was elementary and the sixth grade was selected.Therefore, the research samples include four classes (60people), ie two classes of experimental group (30people), and two classes of control group (30people).The Cooper-Smith Self-Esteem Questionnaire (SEI) was used to assess students' self-esteem.The questionnaire is first administered to 30 people experimentally and after removing some of questions, the Cronbach's alpha coefficient of the questionnaire was 91%.To measure academic achievement, a teacher-made math test with 15 questions was used, which was designed for the sixth grade of elementary school. In order to analyze the data, in addition to descriptive statistics methods (mean and standard deviation), inferential statistics method (ANCOVA) was used.