آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

ناوری اطلاعات منشأ قدرتمندی، ثروت و دانش کشورها در دنیای امروز است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 22 نفر از خبرگان علمی و با تجربه دانشگاه های استان گلستان که با روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع انتخاب شدند. همچنین جامعه آماری در بخش کمی شامل 1091 نفر که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای 285 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم-افزارهای SPSS21 و LISREL8.5 صورت گرفت، نتایج بخش کمی نشان داد که در این پژوهش مقدار t ابعاد فناوری اطلاعات در تبدیل دانش به ثروت از 92/6 تا 97/1 تخمین زده شده است که بیشتر از مقدار tمفروض (96/1) محاسبه شده است. لذا با توجه به معنی داری و مثبت بودن این ضریب با 99 درصد اطمینان می توان بیان نمود که تمام ابعاد فوق بر آن اثر مثبت و غیر مسقیم می گذارد. بیشترین مقدار tمربوط به بعد تقویت رقابتی و کمترین آن بعد عوامل برون سازمانی است.

Designing a model for converting knowledge into wealth in universities of Golestan province and the impact of information technology on it

Information technology is the source of power, wealth and knowledge of countries in today's world. The statistical population in the qualitative section includes 22 scientific experts with experience of universities in Golestan province who were selected by purposive sampling method and taking into account the saturation law. Also, the statistical population in the quantitative part including 1091 people, which was considered as a sample size using Cochran's formula and stratified sampling method, 285 people. Data analysis was performed using SPSS21 and LISREL8.5 software. The results of the quantitative section showed that in this study, the value of t dimensions of information technology in converting knowledge into wealth is estimated from 6.92 to 1.97. Which is calculated more than the assumed t value (1.96). Therefore, considering the significance and positivity of this coefficient, it can be stated with 99% confidence that all the above dimensions have a positive and indirect effect on it. The highest value of t is related to the dimension of competitive reinforcement and the lowest is the dimension of external factors.

تبلیغات