آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

هدف مطالعه حاضر ارائه و معرفی مقیاس نقش شاهدان در قلدری همراه با ویژگی های روان سنجی این مقیاس در دانش آموزان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانش آموزان مقطع متوسطه دوم استان لرستان در سال تحصیلی 1398-1397 بود. نمونه آماری 617 دانش آموز (324 پسر و 293 دختر) که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی نسخه فارسی مدل چهارعاملی و سه عاملی مقیاس نقش شاهدان از طریق روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) بررسی شد. دامنه ضرایب آلفای کرونباخ خرده مقیاس ها از 80 / 0 تا 91 / 0 در نوسان بود، همچنین، ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس 90 / 0 به دست آمد. ساختار عاملی مقیاس مدل چهارعاملی و سه عاملی از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مدل سه عاملی از برازش قابل قبولی تری برخوردار بود. با توجه به نتایج، می توان بیان کرد نسخه فارسی مدل سه عاملی مقیاس نقش شاهدان خصوصیات روان سنجی مطلوبی دارد و ابزار معتبر بای استفاده در موقعیت های پژوهشی است.

Psychometric Properties of the Persian Version of the Participant Role Scales in Bullying School

The aim of this study was to present and introduce the scale of the Participant Role Scales in bullying with the psychometric properties of this scale in students. Method of research is descriptive of correlation type. The statistical population of the second-grade students was Lorestan province in the year 2017-2018. Sample size of 617 students (324 males and 293 females) who were selected by multi stage cluster sampling and responded to the questionnaire. The reliability of the Persian version of the 4-factor model and 3 factors of the Participant Role Scales through the internal consistency method (Cronbach's alpha) were examined. The range of Subscales Cronbach's alpha coefficients varied from 0.8 to 0.91, and the Cronbach's alpha coefficient of the whole scale was 0.90. The factor structure of the 4-factor and 3-factor model scale was explored through exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. The results of the exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis of the model 3 had a more acceptable fit. According to the results, Persian version of the 3-factor model of the Participant Role Scales has good psychometric properties and is a valid Instruments for use in research positions.

تبلیغات