آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

امروزه معماری داخلی فضاهای آموزشی از اهمیت خاصی برخوردار است و طراحان رشته های هنری به طراحی فضاهای آموزشی منطبق بر استاندارد و کاربری های خود به خصوص در دانشکده های هنر و معماری برای یادگیری و ایجاد خلاقیت در دانشجویان بسیار تأکید دارند. چیدمان میز و صندلی در فضاهای آموزشی ، ابعاد کالبدی معماری ، نور و رنگ و... در سطح کلاسهای درس و کارگاه های طراحی، از جمله عواملی هستند که نیازمند بررسی جامع و کامل دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر چیدمان میز و صندلی در محیط کارگاه های طراحی معماری بر ارتقاء سطح خلاقیت دانشجویان می باشد. جامعه آماری این پژوهش از دانشجویان کارشناسی دانشکده فنی باهنر شیراز در رشته معماری انتخاب گردید. بدین منظور برای دستیابی به بهترین چیدمان میز و صندلی و عوامل تأثیر گذار بر خلاقیت از شیوه ی گردآوری اطلاعات کمی و کیفی شامل پرسشنامه ی خلاقیت تورنس و آزمون اسکیس از دانشجویان استفاده وبراساس شاخص های ارزشیابی تورنس امتیاز بندی گردید سپس ارزشیابی آزمون ها توسط نرم افزار اکسل به صورت جدول و نمودار ارایه گردیده و تجزیه و تحلیل آنها بر اساس عوامل موثر برخلاقیت، صفات فضایی موثر بر خلاقیت، محورهای آفرینش گری و مراحل فرآیند آفرینشگری  ارایه گردیده است.نتیجه نشان می دهد که بین عوامل کالبدی نظیر چیدمان کارگاه طراحی و عوامل موثر بر افزایش خلاقیت دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد.

Explain the impact of regional space layout typologies of a design workshop on the creativity of architecture students(Case study: Architectural design workshops of Bahonar Technical College in Shiraz)

Today, the interior architecture of educational spaces is of special importance, and art designers place great emphasis on designing educational spaces in accordance with their standards and uses, especially in the faculties of art and architecture, for students to learn and be creative. The arrangement of tables and chairs in educational spaces, the physical dimensions of architecture, light and color, etc. at the level of classrooms and design workshops are among the factors that need a comprehensive and complete study. The purpose of this study is to investigate the effect of table and chair arrangement in the environment of architectural design workshops on promoting students' creativity.The statistical population of this study was selected from undergraduate students of Bahonar Technical College in Shiraz in the field of architecture.For this purpose, in order to achieve the best table and chair arrangement and factors affecting creativity, the method of collecting quantitative and qualitative information including Torrance Creativity Questionnaire and Sketch test of students was used and scored based on Torrance evaluation indicators.Then the evaluation of the tests by Excel software is presented in the form of tables and graphs and their analysis is presented based on the factors affecting creativity, spatial traits affecting creativity, creative axes and stages of the creative process. The result shows that there is a significant relationship between physical factors such as the layout of the design workshop and the factors affecting the increase of students' creativity.

تبلیغات