مدرسه فضای اجتماعی خاصی است که آموزش، پرورش و رشد شخصیت کودکان که جامعه ساز فرداهستند ، در پناه روش های صحیح و مناسب آموزش،محیط فیزیکی مطلوب و محیط روانی مساعد آن پایه گذاری و اداره می شود. یکی از عوامل مهم موثر در حفظ و ارتقای سطح سلامتی و شکوفایی استعداد دانش آموزان، مشاوره و کلیه برخوردهای عاطفی و روانی است که با دانشجو صورت می گیرد. هدف اساسی این پژوهش بررسی نقش و تاثیر مدرسه و مشاوره مدارس در ارتقای بهداشت و سلامت روانی دانش اموزان است عملکرد مشاوران عبارت است از فعالیت مشاوران در جهت ارتقا تحصیلی و راهنمایی شغلی دانش آموزان که بر اساس وظایفشان انجام داده اند.در این تحقیق به دنبال این سوال هستیم که آیا بین موفقیت تحصیلی و راهنمایی شغلی دانش آموزان رابطه معنی داری وجود دارد یا نه.امروزه که روند تحولات و فناوری به سرعت رو به افزایش است و کشور ما نیز در این مسیر قرار دارد،به منظور شکوفا شدن استعدادهای نهفته و استفاده بهینه از آنها در جهت پیشرفت و خودکفایی مشاوره و راهنمایی و توسعه آن در مدارس از جمله مسایل حیاتی و ضروری دانش آموزان می باشد.هر چند خدمات راهنمایی بیشتر در اختیار مدارس و دانشگاها قرار دارد و محدودیتهایی نیز مانع از گسترش آن در سطح کشور است ولی تنوع زندگی متغیر زمان ایجاب می کند که دانش آموزان نیز در ارزیابی حرفه یا شغل خود به خدمات راهنمایی دسترسی داشته باشند .مهمترین عواملی که این نیاز دانش آموزان را به مشاوره حرفه ای افزایش می دهد عوامل اجتماعی و سلامت روانی دانش آموزان است.