آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رفتار اطلاع یابی و باورهای معرفت شناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی کشور بر اساس مدل اطلاع یابی ویلسون بود. نوع پژوهش کاربردی، روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه تحقیق دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی در حال تحصیل دانشگاه های دولتی کشور می باشند که تعداد دانشجویان دکتری 100 و دانشجویان ارشد 1000 نفر برآورد شد. با استفاده از جدول مورگان 80 نفر دانشجوی دکتری و 270 نفر کارشناسی ارشد به عنوان نمونه تحقیق به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. از پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر (1992) و پرسشنامه رفتار اطلاع یابی ویلسون (2000) استفاده شد. از آزمون های تی تک نمونه ای، پیرسون، رگرسیون خطی ساده و تی مستقل با نرم افزار spss20 استفاده شد. نتایج نشان داد که باورهای معرفت شناختی دانشجویان در سطح متوسطی قرار دارد(001/0=p، 12/96=t). اما رفتار اطلاع یابی دانشجویان پایین تر از سطح متوسط بود (001/0=p، 92/69=t). همچنین نتایج نشان داد بین باروهای معرفت شناختی و مولفه های آن و رفتار اطلاع یابی دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد(01/0=p، 45/0=r350). نتایج رگرسیون خطی ساده نشان داد که باورهای معرفت شناختی دانشجویان به میزان 20 درصد توانایی پیش بینی رفتار اطلاع یابی را دارد. بین رفتار اطلاع یابی دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد اختلاف معنی داری وجود دارد، اما در مورد باورهای معرفت شناختی اختلافی وجود نداشت. با توجه به اهمیت و نقش باورهای معرفت شناختی در رفتار اطلاع یابی، استفاده از منابع اطلاعاتی و اطلاع یابی بدون ملاحظه باورهای معرفت شناختی دانشجویان نمی تواند به روشنی درک شود. این رویکرد امکان بررسی و تحلیل جامع و منطبق بر واقعیت های شناختی_اطلاعاتی پژوهشگران دانشگاهی را فراهم خواهد کرد؛ و درنتیجه راهگشای بهبود و توسعه نظام اطلاعاتی خواهد شد.

تبلیغات