آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

هدف پژوهش، دستیابی به معیارهای طراحی فضاهای باز و نیمه باز در مدارس راهنمایی مبنی بر قابلیت محیطی موثر بر ذهن و رفتار نوجوانان به منظور ارتقا اجتماع پذیری این فضاها می باشد. در این تحقیق بر پایه تلفیق نظریات مرتبط با موضوع تحقیق از روش تحقیق مطالعه موردی استفاده شده است و بر اساس نتایج تحقیق معیارهای معمارانه ای برای طراحی فضاهای باز و نیمه باز مدارس در جهت ارتقا اجتماع پذیری این فضاها استنتاج گردیده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر ری تهران در سال تحصیلی 90-91 می باشد. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای است و نمونه ی آماری در این تحقیق 102 دانش آموز و 49 دبیر می باشد. برای جمع آوری اطلاعات تحقیق از پرسشنامه ی محقق استفاده شده است. اطلاعات حاصله پس از طبقه بندی با استفاده از نرم افزار SPSS به مقتضای نوع متغییرها و ارتباط آن ها با یکدیگر مورد بررسی قرارگرفته و پس از تحلیل داده ها نتایج زیر به دست آمده است: درجه اول اهمیت: عناصر غیرثابت یا پویا / به ترتیب : فضای سبز، بو، دما، نور، صدا درجه دوم اهمیت: عناصر نیمه ثابت فضا/ به ترتیب: تزیین، نقوش، رنگ، بافت، مصالح، شکل، علائم، و نشانه ها. درجه سوم اهمیت: موقعیت و وسعت فضا در سازمان فضایی کل بنا.

تبلیغات