آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۶

چکیده

انتقال فناوری از آزمایشگاه به صنعت و بازار مسیری طولانی و زمانبر دارد و تجاری سازی تکمیل کننده ی بخشی از فرآیند نوآوری است. فناوری ها و محصولات بدون آن نمی توانند با موفقیت وارد بازار شوند. بنابراین بخش مهمی از چالش سازمان ها ارائه ایده ها و نوآوری ها به بازار و استفاده از آن ها در جهت سودآوری و کسب مزیت رقابتی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازارگرایی بیش فعالانه و گرایش به کارآفرینی با نقش میانجی متغیر بازارسازی بر موفقیت تجاری سازی در محصولات دانش بنیان حوزه سلامت (دارو) انجام شده است. جامعه آماری شامل مدیران عامل یا بازاریابی و فروش تمام 179 شرکت تولید دارویی است. بدین منظور پرسشنامه ای طراحی شد و پس از ارزیابی تست های اطمینان ، برای نمونه آماری شامل 122 نفر از مدیران ارسال گردید. پژوهش از نظر هدف توسعه ای و از نظر روش جمع آوری داده ها توصیفی-پیمایشی است. برای تست فرضیات از الگوی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که بازارگرایی بیش فعالانه و گرایش به کارآفرینی تأثیر معنادار و مثبت بر موفقیت تجاری سازی دارند. در این میان تنها بازارسازی / ترجیحات به عنوان میانجی میان بازارگرایی بیش فعالانه و موفقیت تجاری سازی مورد قبول واقع شده است.

تبلیغات