این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین انگیزهها با رضایتمندی گردشگران پیستهای اسکی استان تهران انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعة آماری پژوهش تمامی گردشگران پیستهای اسکی استان تهران (دیزین، شمشک، توچال و آبعلی) بود. براساس برآوردهای صورتگرفته از مدیران پیستهای اسکی یادشده، جامعة آماری پژوهش بهصورت تقریبی 10 هزار نفر در نظر گرفته شد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 370 نفر تعیین شد. 400 پرسشنامه توزیع شد که 362 پرسشنامة قابل قبول بازگردانده شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة رسالة دکتری وی (2008) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل ویژگیهای جمعیتشناختی از آمار توصیفی و از آزمون تحلیل عاملی تأییدی، آزمون کلوموگروف – اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره در بخش آمار استنباطی استفاده شد. بررسی
یافتههای پژوهش نشان داد که بین انگیزهها با رضایتمندی گردشگران پیستهای اسکی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. از بین ابعاد انگیزة گردشگران، بعد مهارتهای حرفهای پیشبین قویتری برای رضایتمندی گردشگران بود.