تعریف روشن از مقصد راهبردی و مأموریت سازمان میتواند تحقق هدفهای واقعبینانه آنرا ممکن میسازد. بیانیه مأموریت سندی است که علت و فلسفه وجودی سازمان را بیان میکند و سازمانهایی که هویت شخصی خود را میدانند نسبت به آنهایی که درک واضح و روشنی از علت وجودی خود ندارند، موفقتر عمل می کنند. هدف اصلی این تحقیق تحلیل محتوا و مقایسه کیفیت بیانیه مأموریت شرکتهای صنعتی و خدماتی برتر ایران، و انتخاب شاخص مناسب برای قضاوت در مورد کیفیت بیانیه مأموریت شرکتهای مورد مطالعه است. برای جمعآوری دادهها، 100 شرکت برتر صنعتی و خدماتی ایران در سال 1387 انتخاب شدهاند که لیست آن توسط وزارت صنایع و معادن اعلام شده است. جهت دستیابی به بیانیة مأموریت آنها به صورت الکترونیکی اقدام شد. روش تحقیق تحلیل محتوا است که در این راستا، 15 عنصر و 12 ویژگی به عنوان شاخصهای مناسب برای تحلیل محتوا و مقایسه کیفیت بیانیه مأموریت در نظر گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان داد که، بهتر است در بررسی کیفیت بیانیه مأموریت به جای بررسی عناصر از بررسی ویژگیهای مأموریت استفاده شود و نیز کیفیت بیانیه مأموریت شرکتهای خدماتی بهتر از شرکتهای صنعتی است.