ارائه مدل مطلوب عملکرد تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی، سازگاری فردی و مهارت حل مسأله در دانش آموزان دختر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مطلوب عملکرد تحصیلی مبتنی بر سرمایه روان شناختی، سازگاری فردی و مهارت های حل مسئله در دانش آموزان دختر شهر کرمان (سال تحصیلی 1402-1401) بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و در قالب مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان کرمان با تعداد 3875 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد شد. با توجه به امکان حذف و قابل استفاده بودن برخی از پرسشنامه ها، تعداد 400 دانش آموز تعیین گردید که پس از حذف پرسشنامه های ناقص، تعداد 380 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های سرمایه روانشناختی لوتانز (2007)، حل مسئله هپنر و پترسن (1982)، سازگاری فردی کالیفرنیا کلارک و همکاران (1953)، عملکرد تحصیلی درتاج (2013) استفاده شد. با توجه به برازش مناسب مدل اندازه گیری متغیرهای تحقیق، نتایج نشان داد که تمامی شاخص ها قابل قبول بوده اند. نتایج به دست آمده از آزمون مدل نشان داده است که رابطه مستقیم بین متغیرهای سرمایه روان شناختی، سازگاری فردی، مهارت های حل مسئله و عملکرد تحصیلی مثبت و معنادار است.Presenting the ideal model of academic performance based on psychological capital, personal adaptability and problem-solving skills in female students
The aim of the current research was to design the ideal model of academic performance based on psychological capital, individual adaptation and problem solving skills in female students of Kerman city (academic year 1402-1401). The descriptive research method was of the correlation type and in the form of structural equation modeling. The statistical population of this research included all female students of the second level of secondary school in Kerman city with a number of 3875 people and the sample size was estimated to be 384 people based on Cochran's formula. Considering the possibility of removing and usability of some questionnaires, the number of 400 students was determined After removing incomplete questionnaires, 380 people were selected by two-stage cluster random sampling method. Psychological capital Luthans (2007), problem solving Hepner and Petersen (1982), Individual compatibility California Clark et al.'s (1953), and academic performance Dortaj (2013) questionnaires were used to collect information. According to the appropriate fit of the research variable measurement model, the results showed that all indicators were acceptable. The results obtained from the model test have shown that the direct relationship between the variables of psychological capital, Individual compatibility, problem solving skills and academic performance is positive and significant.