آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۰

چکیده

هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش هیجان های تحصیلی، ادراک از جو دانشگاه و رفتارهای یادگیری در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی بود. این پژوهش از نوع کاربردی و روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه ی آماری آن شامل دانشجومعلمان (دختر و پسر) به تعداد 3103 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس، 342 نفر به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004)، هیجان های تحصیلی پکران و همکاران (2005)، محیط آموزشی راف و همکاران (1997) و رفتارهای یادگیری مک درموت و همکاران(1999) استفاده شد. برای تحلیل داده های پژوهش از روش تحلیل رگرسیون چندگانه تحت نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. نتایج نشان داد در بین متغیرهای پیش بین رابطه ی هیجان های تحصیلی مثبت، ادراک از جو دانشگاه و رفتارهای یادگیری به صورت مستقیم و مثبت و هیجان های تحصیلی منفی به صورت معکوس با اشتیاق تحصیلی در همه موارد در سطح کوچکتر از 001/0 معنی دار است. قدرت پیش بینی هیجان های تحصیلی مثبت، نسبت به بقیه ی متغیرها در این پژوهش بیشتر بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت هیجان های تحصیلی، ادراک از جو دانشگاه و رفتارهای یادگیری در تبیین اشتیاق تحصیلی نقش دارند  و برای ارتقای اشتیاق تحصیلی در دانشجویان ضروری است، مداخلاتی روی هیجانات تحصیلی، ادراک از جو دانشگاه و رفتارهای یادگیری صورت گیرد.

The Role of Academic Emotions, Perception of the University Atmosphere and learning Behaviors in Predicting the Academic Enthusiasm of Farhangian University of East Azerbaijan

The purpose of the present study was to determine the role of academic emotions, perceptions of the university atmosphere, and learning behaviors in predicting the academic enthusiasm among the teacher students of Farhangian University of East Azerbaijan. This research was of applied type and followed a descriptive-correlational method. The population included a total number of 3103 male and female student teachers in the academic year of 2020-2021. Out of which 342 student teachers were selected through Convenience sampling. Fredericks et al.'s (2004) academic enthusiasm, Pakran et al.'s (2005) academic excitement, Raf et al.'s (1997) educational environment, and McDermott et al.'s (1999) learning behaviors questionnaires were used to collect the data. The data were analyzed by means of Multiple Regression analysis of SPSS 22. The results showed that there was a direct positive relationship between positive academic emotions, perceptions of the university atmosphere, and learning behaviors, but the relationship was negative and reversely significance for academic emotions at p<0.001. The predictive power of positive academic emotions was higher than the other research variables. Therefore, it can be concluded that academic emotions, perceptions of university atmosphere, and learning behaviors play a role in explaining academic enthusiasm and some interventions on academic emotions, perceptions of the university atmosphere, and learning behaviors are necessary to improve academic enthusiasm.

تبلیغات