آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی ارزیابی نقش فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه انجام شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم هر طبقه، 91 نفر از اعضای هیأت علمی به طور تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی بر پایه مدل دنیس و اسپرتیزر و کارآفرینی سازمانی هیل استفاده شد. نتایج به دست آمده گویای آن است که: 1- بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. 2- فرهنگ توسعه ای می تواند به طور مثبت و معنی دار کارآفرینی سازمانی را پیش بینی کند. 3- میان فرهنگ سلسله مراتبی و کارآفرینی سازمانی رابطه معنی دار وجود ندارد. در نتیجه می توان بیان کرد که برای توسعه کارآفرینی سازمانی در نظام آموزشی عالی نیاز به فرهنگ توسعه ای، گروهی و عقلایی است و در بستر فرهنگ سلسله مراتبی و دستوری، کارآفرینی سازمانی برای توسعه با مانع مواجه است.

Evaluating the Role of Organizational Culture on Entrepreneurship

This study aimed to Evaluate the role of organizational culture on entrepreneurship among Faculty Members of the Urmia University. This is a descriptive correlation study. A stratified sample of 91 faculty members of the university was selected according to the faculty where they were working in proportion to the size of each faculty. Two questionnaires were used for data collection. The first one is questionnaire of organizational culture based on Denison & Spreitzer model. The results showed that: 1- There is a positive and significant relationship between organizational cultures with organizational entrepreneurship. 2- Development culture is significant predictors organizational entrepreneurship.3- There is not positive and significant relationship between Hierarchical culture and organizational entrepreneurship. So it can represent that, there is requirement development culture, group culture, rational culture and rating for development of organizational entrepreneurship in high education, and in this position of Hierarchical and instruction cultural of development entrepreneurship, there are interferes for develop.

تبلیغات