مهندسی مدیریت نوین

مهندسی مدیریت نوین

مهندسی مدیریت نوین دوره 9 پاییز 1402 شماره 3 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

بهینه سازی زنجیره تأمین میعانات نفتی با استفاده از مدل سازی ریاضی و شبیه سازی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: بهینه سازی برنامه ریزی ریاضی مدل سازی انتشار گازهای گلخانه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 331 تعداد دانلود : 436
هدف از این پژوهش ارائه چارچوبی برای بهینه سازی زنجیره تأمین میعانات نفتی با استفاده از برنامه ریزی ریاضی و شبیه سازی است. این تحقیق از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است، همچنین، از نظر ماهیت، کمی است. زیرا تماماً از ابزارهای کمی مانند روش های مدل سازی ریاضی، شبیه سازی و روش های حل فراابتکاری استفاده شده است. در این چارچوب، هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی و انتشار گازهای گلخانه ای برای خطوط انتقال نفت و گاز را می توان به حداقل رساند تا نیازهای فشار و شبکه انتقال برآورده شود. همچنین می توانیم تولید آلاینده ها را در بخش های مرتبط با زنجیره به حداقل برسانیم. با به کارگیری یک مورد مطالعه واقعی، تمام تصمیمات ممکن برای در نظر گرفتن جنبه های زیست محیطی زنجیره تأمین در نظر گرفته می شود؛ بنابراین، ساختار و تصمیمات زنجیره تأمین عموماً بر دو کارکرد هدف شامل کاهش هزینه های انتقال و نگهداری و آلودگی در تصفیه خانه ها و مراکز توزیع استوار است. نتایج نشان داد که استفاده از مدل پیشنهادی، هزینه ها را تا 31 درصد و انتشار گازهای گلخانه ای را تا 51 درصد کاهش می دهد. همچنین افزایش 8 درصدی ظرفیت میادین و پالایشگاه ها و افزایش 65 درصدی صادرات رخ خواهد داد. با استفاده از نتایج به دست آمده از حل مدل می توان سهم هر فرآورده نفتی را در بهای تمام شده و هر قسمت از زنجیره را در تولید گازهای گلخانه ای تعیین کرد. بر اساس نتایج، نفت بیشترین و روغن ها کمترین هزنیه را دارند. علاوه بر این، پالایشگاه ها بیشترین تأثیر و مخازن ذخیره کمترین تأثیر را بر آلودگی محیط زیست دارند.  
۲.

توسعه و پیاده سازی روش تحلیل مؤلفه های اصلی جهت پایش وضعیت توربین گازی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: توربین گاز پایش وضعیت نیروگاه تحلیل مؤلفه های اصلی شبکه عصبی مصنوعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 899 تعداد دانلود : 150
توربین های گازی ماشین های پیچیده و گران قیمتی هستند که هزینه های تعمیر خرابی های پیش بینی نشده ی آن ها بالاست. حس گرهای سامانه ی کنترلی توربین های گازی به طور پیوسته داده های زیادی را گزارش می کنند که ثبت و جمع آوری مقادیر آن ها، تشکیل داده های حجیم را می دهند. با داده کاویِ داده هایِ حجیمِ توربین گازی، می توان عیب و خرابی توربین را قبل از رخداد پیش بینی نمود. مجموعه ی ماتریسِ داده های تحقیق حاضر، حاصل ثبت و تجمیع مقادیر برخی از حس گرهای نصب شده بر روی توربین گاز فریم 9 یکی از نیروگاه های کشور هست. در این پژوهش پس از نرمالیزه کردن داده های ماتریس، سطرهای ماتریس بر حسب سالم یا معیوب بودن برچسب گذاری شدند. سپس با بهره گیری از تکنیک مؤلفه های اصلی، ابعاد ماتریسِ داده، از هفت بُعد به چهار بُعد کاهش داده شد و ویژگی های اصلی آن استخراج گردید. پس از یادگیریِ ماشین که بر روی 80% داده ها انجام گرفت معیار دقت، میزان خطا و همگرایی مدل برای کاهش های ابعادی مدل از دو تا شش بُعد بر روی 20% داده ها مورد مطالعه قرار گرفت که در نهایت مشخص گردید علاوه بر اینکه مدل ساخته شده به خوبی از پس کاهش ابعاد ماتریس، استخراج ویژگی ها با کمک تکنیک «تحلیل مؤلفه های اصلی» برآمده همچنین توانسته با تکنیک «شبکه عصبی مصنوعی» وقوع عیب را شناسایی و همچنین کلاس عیب را تشخیص دهد. مدل ساخته شده با تلفیق تکنیک «تحلیل مؤلفه های اصلی» با تکنیک «شبکه مصنوعی عصبی» توانسته دقتی بیش از 90% و با دقت خوب و بیشترین میزان همگرایی ماتریس داده ها را نمایش دهد و کلاس عیب توربین را مشخص نماید.  
۳.

طراحی الگویی برای تعیین قابلیت اطمینان و رتبه بندی تأمین کنندگان قطعات الکترونیکی بر پایه نرخ خرابی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: زنجیره تأمین تأمین کنندگان قابلیت اطمینان الگوی مبتنی بر نرخ خرابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 303 تعداد دانلود : 239
انتخاب تأمین کنندگان مناسب، اساس یک زنجیره تأمین موفق و عامل کلیدی برای بهبود قدرت رقابت پذیری است؛ بنابراین هدف این پژوهش، بررسی کیفیت و نرخ خرابی قطعاتی است که تأمین کنندگان ارائه می دهند و بدین منظور از رویکرد ارزیابی مبتنی بر نرخ خرابی استفاده شد و به تعیین قابلیت اطمینان تأمین کنندگان و رتبه بندی آنان پرداخته شد؛ بنابراین روش تحقیق مورد استفاده به لحاظ ماهیتی از نوع کاربردی است و روش آن زمینه ای-موردی است. همچنین برای مطالعه موردی، تأمین کنندگان هفت زنجیره تأمین مجزای یک شرکت تولید لوازم برقی در شیراز، مورد بررسی قرار گرفتند که هریک از زنجیره ها نیز شامل هشت تأمین کننده بودند؛ و برای ارزیابی و استقرار الگوی قابلیت اطمینان تأمین کنندگان بر پایه نرخ خرابی از یک سیستم موازی استفاده شد و در نهایت با محاسبه قابلیت اطمینان، نرخ خرابی محصول تولیدی تأمین کنندگان به دست آورده شد که نتایج نشان داد، این نرخ خرابی معیار مناسبی برای مقایسه کیفیت خروجی یا محصول تأمین کنندگان است و می توان بر اساس این نرخ به دست آمده، به رتبه بندی تأمین کنندگان پرداخت. 
۴.

کشف دانش حاکم بر ویژگی های جمعیت شناختی مشتریان در انتخاب بانک ها با استفاده از قوانین انجمنی در داده کاوی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: داده کاوی قوانین انجمنی ویژگی های جمعیت شناختی رفتار مصرف کننده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 64 تعداد دانلود : 976
هدف از پژوهش حاضر کشف دانش حاکم بر ویژگی های جمعیت شناختی مشتریان در انتخاب بانک ها با استفاده از قوانین انجمنی در داده کاوی است تصمیم گیری مؤثر و یادگیری در دنیای در حال رشد و با پیچیدگی های چشمگیر علاوه بر وجود مدیران و رهبرانی متفکر، نیاز به ابزارهایی جهت درک ساختارهای سیستم های پیچیده و تلخیص انبوه داده ها و تولید دانش برای تصمیم گیری دارند. اکثر کسب وکارها، مشتریان کلیدی خود را از طریق ویژگی جمعیت شناختی متنوع شناسایی می کنند. کسب وکارها همچنین مصرف کنندگان خود را به وسیله ویژگی های مشابه در تبلیغات و ترفیعات برنامه های بازاریابی خود هدف قرار می دهند. هدف گیری    مصرف کنندگان با ویژگی های جمعیت شناختی مشابه به حداکثرسازی فروش و سودآوری کسب وکار کمک می نماید. بانک ها نیز به عنوان بخش مهمی از اقتصاد یک کشور از این قاعده مستثنی نیستند. داده کاوی این مسأله را با فراهم کردن روش ها و نرم افزارهایی برای خودکارسازی تحلیل ها و اکتشاف از مجموعه داده های بزرگ و پیچیده حل می کند. این پژوهش بر اساس استاندارد CRISP-DM انجام گرفته و داده ها با پرسشنامه جمع آوری شده و نتایج آن به صورت بانک اطلاعاتی به یک نود منبع تبدیل و سپس با استفاده از نرم افزار spss modeler قوانین انجمنی مربوط به رفتار مشتریان آن بانک استخراج شده است. قوانین استخراج نشان دهنده تغییر ها، چه تأثیری در سایر عوامل و در نهایت در دستیابی به اهداف دارند. 
۵.

تحلیلی از نقش فناوری اطلاعات در ایجاد زنجیره های تأمین انعطاف پذیر با نقش میانجی اعتماد و رقابت پذیری صنعت(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: فناوری اطلاعات زنجیره تأمین انعطاف پذیر اعتماد رقابت پذیری صنعت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 153 تعداد دانلود : 219
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فناوری اطلاعات در ایجاد زنجیره های تأمین انعطاف پذیر با نقش میانجی اعتماد و رقابت پذیری صنعت انجام گرفته است. این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی است و با روش پیمایشی انجام گرفت. نمونه آماری در این مطالعه 183 نفر از مدیران و کارکنان شرکت فولاد غدیر نی ریز است که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور تحلیل داده ها، روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS 2 مورد استفاده قرار گرفت. جهت سنجش روایی از روایی همگرا بهره گرفته شد و به منظور برازش پایایی، آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت و ضریب آن برای تمام سازه های پژوهش بیشتر از 7/0 است. یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر حاکی از آن است که فناوری اطلاعات به ترتیب با ضریب مسیر (0.411) بر زنجیره های تأمین انعطاف پذیر، اعتماد(0.582) و رقابت پذیری صنعت (0.667) تأثیر مثبت و معناداری دارد. از طرف دیگر اعتماد و رقابت پذیری صنعت نیز بر زنجیره های تأمین انعطاف پذیر، تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت می توان گفت که هم متغیر اعتماد و هم رقابت پذیری صنعت در رابطه بین فناوری اطلاعات و زنجیره تأمین انعطاف پذیر نقش میانجی گری ایفا می کند؛ بنابراین، می توان گفت توجه به فناوری اطلاعات به منظور ایجاد انعطاف و اعتماد در زنجیره تأمین و رقابت پذیری در صنعت فولاد ضروری به نظر می رسد.  
۶.

سیاست مصرف پایدار: بایسته های مراقبت زیست محیطی در آموزش منابع انسانی مورد مطالعه وزارت تجارت عراق(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مصرف پایدار مراقبت زیست محیطی سواد زیست محیطی منایع انسانی سبز وزارت تجارت عراق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 657 تعداد دانلود : 968
توجه به منابع انسانی حرفه ای در چارچوب صلاحیت های اداری مبتنی بر توسعه پایدار می طلبد آموزش های مستمر بر پایه نیازها و الزاماتی که در چارچوب وظایف و مبتنی بر عملکرد معطوف به اهداف توسعه برای سازمان در نظر گرفته شد یکی از اولویت های مهم سازمان های تجاری به ویژه در کشورهای در حال توسعه باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی بایسته های مراقبت زیست محیطی در آموزش منابع انسانی با تاکید بر سیاست مصرف پایدار در وزارت تجارت و بازرگانی عراق انجام به صورت مقطعی و به روش تحلیل محتوای کیفی گرفت. مشارکت کنندگان در پژوهش تا اشباع نظری داده ها 15 نفر از متخصصان موضوعی در زمینه پایداری زیست محیطی بودند که به روش هدفمند وابسته به معیار انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که اعتبار داده ها به شیوه ممیزی بیرونی تایید شد. نتایج نشان داد دانش افزایی مصرف و پیشایندهای سیاسی و اجرایی از ابعاد اصلی بایسته های مراقبت زیست محیطی در آموزش منابع انسانی با تاکید بر مصرف پایدار است که از طریق 9 مولفه اصلی شامل توسعه آموزش، خودآگاهی مصرف کننده، سیاست های حمایتی، مشوق های پایدارساز، پیاده سازی سیاست های کنترلی، شناخت مدل های اقتصادی، آموزش مدیریت سبز، توسعه فناورانه و هویت سازی پایدار در قالب 57 مولفه فرعی شناخته می شود.    

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶