آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

هدف از این پژوهش ارائه چارچوبی برای بهینه سازی زنجیره تأمین میعانات نفتی با استفاده از برنامه ریزی ریاضی و شبیه سازی است. این تحقیق از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است، همچنین، از نظر ماهیت، کمی است. زیرا تماماً از ابزارهای کمی مانند روش های مدل سازی ریاضی، شبیه سازی و روش های حل فراابتکاری استفاده شده است. در این چارچوب، هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی و انتشار گازهای گلخانه ای برای خطوط انتقال نفت و گاز را می توان به حداقل رساند تا نیازهای فشار و شبکه انتقال برآورده شود. همچنین می توانیم تولید آلاینده ها را در بخش های مرتبط با زنجیره به حداقل برسانیم. با به کارگیری یک مورد مطالعه واقعی، تمام تصمیمات ممکن برای در نظر گرفتن جنبه های زیست محیطی زنجیره تأمین در نظر گرفته می شود؛ بنابراین، ساختار و تصمیمات زنجیره تأمین عموماً بر دو کارکرد هدف شامل کاهش هزینه های انتقال و نگهداری و آلودگی در تصفیه خانه ها و مراکز توزیع استوار است. نتایج نشان داد که استفاده از مدل پیشنهادی، هزینه ها را تا 31 درصد و انتشار گازهای گلخانه ای را تا 51 درصد کاهش می دهد. همچنین افزایش 8 درصدی ظرفیت میادین و پالایشگاه ها و افزایش 65 درصدی صادرات رخ خواهد داد. با استفاده از نتایج به دست آمده از حل مدل می توان سهم هر فرآورده نفتی را در بهای تمام شده و هر قسمت از زنجیره را در تولید گازهای گلخانه ای تعیین کرد. بر اساس نتایج، نفت بیشترین و روغن ها کمترین هزنیه را دارند. علاوه بر این، پالایشگاه ها بیشترین تأثیر و مخازن ذخیره کمترین تأثیر را بر آلودگی محیط زیست دارند.  

Optimization of petroleum condensate supply chain using mathematical modeling and simulation

In this research, a framework for optimizing the oil condensate supply chain is designed using mathematical programming and simulation. Based on this framework, investment and operating costs and greenhouse gas emissions for oil and gas transmission lines can be minimized to meet pressure and transmission network needs. We can also minimize the production of pollutants in the related parts of the chain. By applying a real case study, all possible decisions are taken into account to consider the environmental aspects of the supply chain. Therefore, the structure and decisions of the supply chain are generally based on two objective functions, including the reduction of transportation and maintenance costs and pollution in treatment plants and distribution centers. The results showed that using the proposed model reduces costs by 31% and greenhouse gas emissions by 51%. There will also be an 8% increase in the capacity of fields and refineries and a 65% increase in exports. Using the results obtained from solving the model, it is possible to determine the share of each oil product in the total price and each part of the chain in the production of greenhouse gases. According to the results, oil is the most expensive and oils are the least expensive. In addition, refineries have the most impact and storage tanks have the least impact on environmental pollution.  

تبلیغات