مهندسی مدیریت نوین

مهندسی مدیریت نوین

مهندسی مدیریت نوین سال 8 تابستان 1401 شماره 2 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

بررسی رابطه مدیریت استعداد هوشمند با جانشین پروری درآموزش عالی به منظور ارایه مدل(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت استعداد هوشمند جانشین پروری آموزش عالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 927 تعداد دانلود : 770
هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدیریت استعداد هوشمند با جانشین پروری به منظ ور اطمین ان از ت داوم رهب ری در منصب های کلیدی، حفظ و توسعه سرمایه معنوی، سرمایه دانش برای آینده و ت شویق اف راد ب ه توس عه اس ت. روش تحقیق توصیفی با رویکرد پیمایشی است. اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن از منابع موجود و نظرات صاحب نظران و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (0/882) تعیین گردید. جامعه آماری این پژوهش اعضاء هیأت علمی استادیار به بالا و کارکنان با مدرک فوق لیسانس به بالا در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی که در مجموع 1200 نفر هستند. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای و تعداد 291 نفر به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب گردید و یافته های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، استراتژی، جذب، ارزیابی و کشف استعداد را به عنوان مولفه های اصلی مدیریت استعداد و یادگیری سازمانی، بسط و تسهیم و خلق دانش را به عنوان مولفه های اصلی مدیریت دانش نشان داد و مولفه کاربرد با ضریب استاندارد (0/87) و مولفه حفظ استعداد با ضریب استاندارد (0/86) به ترتیب بیشترین تأثیر را دارند. همچنین تحلیل عاملی تأییدی رابطه مدیریت استعداد هوشمند و جانشین پروری با ضریب استاندارد (0/93) را تأیید کرده وآماره آزمون، شدت (ضریب همبستگی) این رابطه را 0/394 ارزیابی کرده است.
۲.

رابطه بین کیفیت حسابرسی و محتوای اطلاعاتی سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: اندازه حسابرس تخصص حسابرس ضریب واکنش سود دوره تصدی حسابرس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 403 تعداد دانلود : 489
هدف اصلی این پژوهش ، بررسی رابطه بین کیفیت حسابرسی و محتوای اطلاعاتی سود (توانایی سرمایه گذاران برای پیش بینی بازده ) حسابداری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش، جهت سنجش محتوای اطلاعاتی سود از معیار ضریب واکنش سود استفاده شده است. همچنین، جهت سنجش کیفیت حسابرسی از سه معیار اندازه حسابرس، تخصص حسابرس در صنعت و دوره تصدی حسابرس استفاده شده است. در این پژوهش تعداد 86 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1386 تا 1393 مورد بررسی قرار گرفته اند. در پژوهش حاضر، جهت آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیون خطی چندمتغیره و جهت برآورد مدل پژوهش، از روش پانل دیتا با نرم افزار Stata استفاده شده است. یافته های حاصل از پژوهش، نشان می دهد که رابطه مثبت و معناداری بین کیفیت حسابرسی و محتوای اطلاعاتی سود حسابداری وجود دارد. همچنین تفاوت معناداری بین کیفیت حسابرسی و محتوای اطلاعاتی سود در شرکت های سودده و زیان ده وجود دارد.
۳.

شناسایی و الویت بندی مولفه های موثر تجاری سازی دانش در ایجاد دانشگاه نسل سوم با رویکرد داده بنیاد ( مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی قم)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: تجاری سازی دانش دانشگاه نسل سوم رویکرد داده بنیاد آنتروپی شانون

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 823 تعداد دانلود : 778
از آنجا که دانشگاه ها نقش مهمی در اقتصاد دانش بنیان بازی می کنند، تجاری سازی دانش تولید شده اهمیت فراوانی پیدا کرده و زمانی کاربردی میشود که از طریق آن ها، دانشگاه به دانشگاه کارآفرین تبدیل شود. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویت بندی مولفه های تجاری سازی دانش در دانشگاه آزاد قم با توجه به رویکرد ایجاد دانشگاه نسل سوم جهت پیشنهاد یک مدل مناسب می باشد. جهت گردآوری داده ها از روش ترکیبی استفاده شده است. پس از جمع آوری اطلاعات موجود در مورد موضوع پژوهش، با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 18 نفر از گروه انتخاب شده اطلاعاتی در مورد راهکار ها و مراحل تجاری سازی دانش جمع آوری گردیده است. برای دست یابی به یک الگوی پارادایمی از راهبرد سیستماتیک نظر یه داده بنیاد استفاده شده است. بر اساس تحلیل مصاحبه های صورت گرفته تعداد 214 کد باز اولیه شناسایی شد که این کد ها به 24 کد محوری و 6 کد منتخب کاهش داده شدند. سپس کد های شناسایی شده در شش طبقه هسته ای شامل پدیده ی محوری، شرایط علی، شرایط زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردهای تعاملی و پیامد ها حول پدیده تجاری سازی دانش در ایجاد دانشگاه نسل سوم دسته بندی شدند و به صورت یک الگوی پارادایمی به هم مرتبط گردیدند. به منظور اولویت بندی مقوله های بدست آمده از آنتروپی شانون استفاده شده است.
۴.

تأثیر رهبری تحول گرا از طریق توانمندسازی روانشناختی بر نگرش شغلی کارکنان مورد مطالعه سازمان نقشه برداری کشور(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: توانمندسازی کارکنان رهبری تحول گرا نگرش شغلی کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 164 تعداد دانلود : 471
هدف اصلی این پژوهش « بررسی تاثیر رهبری تحول گرا از طریق توانمندسازی بر نگرش شغلی کارکنان با توجه به نقش تعدیلگرتوانمندسازی روانشناختی در سازمان نقشه برداری کشور» می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان سازمان نقشه برداری کشور در تهران می باشد که از طریق جدول مورگان تعداد 181 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی با رویکرد کاربردی می باشد. روش گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و پیمایشی است. روش آزمون فرضیات تحقیق از طریق تحلیل عاملی و معادلات ساختاری می باشد.نتایج مربوط به آزمون فرضیات اول و دوم نشان می دهد مؤلفه های رهبری تحول گرا بر نگرش شغلی کارکنان و توانمندسازی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری دارد. نتایج فرضیه سوم نیز نشان داد توانمندسازی کارکنان موجب تقویت تأثیر رهبری تحول گرا بر نگرش شغلی کارکنان می گردد.
۵.

بکارگیری رویکرد سیستم پویا به منظور کاهش هزینه های کیفیت(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: هزینه کیفیت سیستم پویا هزینه شکست

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 846 تعداد دانلود : 370
امروزه توجه به کیفیت و هزینه های آن یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در بازارهای رقابتی است و تحولات جهانی صورت گرفته در دهه های اخیر، کیفیت را به یک ضرورت تبدیل نموده است. از این رو در تحقیق پیش رو، از مدل P-A-F جهت شناسایی هزینه های کیفیت در صنعت تولید قطعات خودرو استفاده شده است. در این تحقیق از رویکرد سیستم های پویا جهت بررسی تاثیر کاهش یا افزایش هزینه های کیفیت بر یکدیگر استفاده و به منظور تعیین روابط بین هزینه های کیفیت و فرضیه-های دینامیکی، نظرات خبرگان (مدیران و کارشناسان فنی با سابقه صنعت خودرو) در حوزه تولید قطعات خودرو بکار گرفته شده است. هدف این مقاله شناسایی عوامل موثر بر هزینه های کیفیت و همچنین بررسی تاثیر این عوامل با رویکرد دینامیکی و با استفاده از تعاملات مرتبط و اثرگذار است. تحقیق حاضر از نوع هدف کاربردی و با توجه به شناسایی هزینه های کیفیت تحقیق اکتشافی می باشد.جامعه آماری پژوهش، خبرگان شامل مدیران و کارشناسان فنی با سابقه صنعت خودرو و قطعات خودرو می باشند. در این تحقیق، از آزمون های ساختاری جهت اعتبارسنجی مدل استفاده و در در نهایت مدل تحقیق در نرم افزار Vensim شبیه سازی شده و نتیجه اجرای شش سیاست تغییر هزینه در هزینه کل کیفیت بررسی گردیده است.
۶.

توسعه پایدار محلی، چالشی مضمونی در حوزه مقیاس رهیافت ها(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: توسعه پایدار محلی پایداری اقتصادی پایداری اجتماعی سرمایه اجتماعی جهانی شدن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 35 تعداد دانلود : 783
در این مقاله به بررسی شاخص های محله پایدار و رابطه آن با جهانی شدن پرداخته شده است. ضمن بررسی دیدگاه های مختلف و پژوهش های صورت گرفته و همچنین با بررسی نمونه های موردی که هر کدام در کشورها و قاره های مختلفی قرار دارند دریافتیم که توسعه پایدار محلی هم در تعامل و هم در تقابل با توسعه پایدار جهانی است به گونه ای با توجه به موقعیت های جغرافیایی مختلف می تواند اثرگذاری متفاوتی داشته باشد. این در حالی است که یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت توسعه پایدار، جهانی شدن و فرایند هم پیوندی جهانی بدون مرز می باشد و با وابستگی کشورها به یکدیگر است که توسعه پایدار می تواند محقق شود اما این موضوع در مقیاس محله متفاوت است و می تواند آسیب هایی به آن وارد کند. جهانی شدن توسعه پایدار در حالی می تواند موفقیت آمیز باشد که تهدیدی برای ویژگی های بومی محله به حساب نیاید و از نظر اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی آن را تهدبد نکند.توسعه پایدار محلی را می توان با شاخص های متنوعی بهبود بخشید و این شاخص ها با توجه به نیازها و دارایی های هر محله منتخب و در نهایت منجر به نتایج متفاوتی می شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶